Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


lördag, januari 30, 2010

Airtrim


Airtrim prövad (med sportfiltret).
Utseende: "Gristryne". Nja, kände mig inte som någon skönhet direkt som gled runt i spåret denna kalla dag. Men en själv har ju tur som slipper se sig själv där ute. Bara lossas som ingenting och dessutom så är jag ju inte ensam gris ute i spåret under de kallaste dagarna. Men egentligen -måste man bry sig jämt?! Lite charmigt att se lite småtokig ut ibland, tycker jag. Låta svetten rinna, saltet stelna till vita ränder och ha "gasmask" på sig, ja det hör väl numer till ens vardag.
Funtion: Fungerade helt utmärkt. Riktigt varm och go luft som jag fick andas in denna 15 grader kall dag. Skulle tro att temperaturen på luften som jag andades låg på kanske 18 grader. Det var skönt att ha en mask på sig, och ingenting man ska trycka in i munnen och försöka andas genom. Dessutom håller det den lilla näsan varm. Dessutom halkade den inte ner, som jag innan var helt övertygad om att den skulle göra. Tanken var att jag enbart skulle använda denna de riktrigt kalla dagarna, men så skönt som det var kanske den följer med oftare. Dessutom bra luftgenomsläpp, visst det blir lite tyngre att andas, men inte nämnvärt. En aningen syrefattigare träning skadar ju inte!
Pris: 349 kr (team sportia). Kalasbra pris tycker jag. Okej, en mycket enkel grej, som inte kostar så mycket att producera materialmässigt, men idén kan en betala bra för! Om man inte värderar sina lungor till mer än knappa 350 kr så ska man ta sig en funderare. Som aktiv 20-åring är jag inte jättesugen på att dra på mig astma som jag ska lida av resten av livet. Till detta pris fick jag med två olika filter med olika luftgenomsläpp samt själva masken.
Slutsats: Du som gillar att träna utomhus under vintersäsongen, tveka inte en sekund!


Sådär... nu över till jag.
Dagens form var kanske inte den bästa. En lyckad träningsvecka börjar visa effekt. Jag var rent utsagt skittrött idag! Jag ville åka ett par varv på milspåret. Ett par cm nysnö, rödglidade skidor, och kallt. Därpå toktrött kropp. Det var som att tekniken försvunnit helt, och ett par bildäck hängde på släp baki. Dessutom gjorde det allmänt bara ont! I vader, lår höfter, armar, mage, rygg...det enda som var skönt idag var luften som jag andades in. Jag blev omåkt av två personer under den lilla mil jag orkade pallra mig runt. Det var nära på upplevelsen då jag "väggade" vid en skidtur som bar förbi Servestugan vintern -08. Ingenting att ge, bara att ge upp och försöka ta sig fram på bästa sätt, så att en kommer hem igen. Okej, det var lockande att lägga sig i snön och bara stirra upp i talltopparna och räkna kottar (men eftersom det är ett dåligt kottår i år struntade jag i det). Pust. Pust. Pust. Men det var ändå härligt att åka skidor, och jag kom hem med ett leende idag med.
Sedan bar det av på födelsedagsfika av Emil M. och Johannes. Gott, gott med nybakade bullar, rulltårta och muffins i stora lass. Vi har allt en del goda kökstalanger i klassen :)

Ikväll blir det slappt. Imorgon hoppas en på mer värme så vildmannaloppet kan gå av stapeln och så att så många som möjligt deltar!
Mer rörelseentalpi i luften ger mer större rörelseentalpi på spåret!

Sista kilometrarna på dagens tur svor jag innerligt att söndagen för min del ska bli en vilodag...

Inga kommentarer: