Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


söndag, oktober 19, 2008

Ridning, springtur och ett svalkande dopp

Ginger och Emm

Jag ar i himmelen!
Ja, jag tror faktiskt att det ar sannt.
I helgen har det varit uppemot 30 grader varmt. Jag och Anna har agnat massor av tid at hastarna. Igar hjalpte hon mig och instruerade mig i hur jag ska fa Emm att ga mer pa tyglarna. Jag som ar van att rida forstorda ridskolehastar far nu lagga omm mitt ridsatt helt. Och oj, vad harligt det ar att sitta pa en hast som gar riktigt vackert! jag fick dessutom provrida Ginger, men det gick inte sa jattebra. Hon har namligen sa otroligt vacker pals att jag satt och kollade ner i manen hela tiden, och glomde helt bort ridningen. Sa kan det ga... Efter ridningen slangde jag mig i dammen och simmade lite. Om man gar igenom hagen, ca 500 meter bort, kommer man till en kalla dar vattnet ar kristallblatt. Det ser riktigt inbjudande ut att slanga sig ner i den och simma, men Anna sade att det var ratt sa kallt. Jag spar det till den dagen jag far varmeslag (vilket inte lar droja sa lange...). Den ar nog lite storre an simbasangen pa Savar simhall, sa lite motion kan man nog ocksa passa pa att fa. Jag kan ju inte heller klaga pa att den ligger vid sidan av regnskogen...

Idag red jag pa formiddagen, det gick kanonbra. Inte perfekt, men manga steg frammat! Det gor otroligt mycket att Anna ser pa och ger kommentarer och tipps. Flera saker som jag sjalv aldrig skulle komma pa tanken att andra, och sa nar jag provar det nya sattet kanns det som om en ny varld oppnat sig.
Efter lite lunch och barnpassning for jag ut pa en springtur. Tony visade mig en topografiskkarta over denna delen av Tasmanien (som fjallkartan, men Tassie-karta) med alla stigar och liknande inritat. Kanonkul! Sa idag sprang jag ner en bit langs stora vagen, genom regnskogen och ut pa betesmarkerna i Scottsdale (ja, det ser ut som i Skottland). Sa otroligt vackert! Jag sprang och sprang. Solen gassade. Tillslut kom jag pa en sak, en ganska viktig sak. Namligen att jag borde fundera pa att kanske vanda hem. Ja, tyvar... Sa jag kampade mig hem igen och tankte att Jack (Tonys pappa, som jag bode hos i Melbourne) allt var bra klok som radde mig att skaffa ett par shorts att springa i. Jag kopte dessutom inte vilka springbyxor som helst, utan sattsade en del pengar pa "skinns". Galet harligt, speciellt i 30-gradig varme och massor av backar!
Da jag kom hem igen var jag helt slut och plaskeblot av svett, sa jag sparkade av mig skorna och kastade mig i dammen med kladerna pa. Efter nagra vandor i det svalkande vattnet kande jag mig ratt sa aterhamtad igen.

Efter flera veckors funderande har jag bestamt mig for vilken kamera och vilka objektiv jag ska ha, sa nu ar paketet bestallt. Det ska bli spannande! Tony hjalpte mig massor med tipps och rad sammt soka redo pa en bra och billig leverantor som dessutom kan erbjuda varldsgaranti.
vad blev det? Jo en Canon 450D med obejktiven 18-55 f3.5-5.6 IS och 55-250 f4-5.6 IS och alla mojliga bra tillbehor som en bra kameravaska, forsaring, UV-filter, minneskort, batterier m.m. Gissa vem som langtar!?I den lilla "rondellen"pa uppfarten finns ett trad som just nu ar i full blom och doftar riktigt underbart!

Tomas och Daniel paddlar runt pa fotten i dammen (Tomas blev dagens badkruka, han doppade sig inte ens!).

Inga kommentarer: