Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


torsdag, juni 11, 2009

Ett år sedan studenten

Nu har det gått ett år sedan jag stod på vagnen och skrek mig hes av lycka.
Ett år sedan jag vandrade ut genom Östras dörrar med den vita studenthatten på huvudet.
Ett underbart år sedan jag tog studenten.
Mycket, mycket, mycket har hunnit hända.
Första sommaren jobbade jag en hel del på skogforsk. Tillbringade en tid uppe i Ammarnäs, då jag bland annat bestämde mig för att börja flugfiska. Sagt och gjort. Flugfiskekrokar måste ha kraftiga hullingar, för smakar man en gång på dom så sitter man fast. Likaså jag.
Först var jag uppe med mamma och Elsa på en helt underbar vecka. Sedan gjorde pappa mig sälskap. Först sprang vi fjällmarschen, och jag tog hem bergspriset. Sedan vandrade vi en helt underbar vecka i det fantastiska ammarmassivet. Jag tog med mig ett munspel, som jag bestämde mig för att lära mig behärska. Nu, ett år senare, tycker jag att jag klarat av även den utmaningen rätt så bra.
Återvände till plantskolan och jobbade lite till. Hann vara med på starten av jakten, sitta lite på pass och kolla på fåglarna som flög förbi, men så mycket mer fick jag inte chansen att åstakomma. Eller jo, gott kaffe! Kanske det viktigaste på passet?!
Dessutom fick jag ställa upp som funktionär på trappbanan ett par gånger, och gissa om en del gubbar blev förvånade! Kul var det!
Planet lyfter i mitten av september och går till andra sidan jordklotet. Jag ska för första gången bo hemifrån, och gör det rejält. På andra sidan jordklotet i 6 månader, mitt ute i Tasmaniens regnskog. Har en sköthäst som jag rider och tränar en hel del med. Far iväg på lite ridläger, tävlingar och även en omgång fältritt. Springer i regnskogen. Passar barnen och jobbar med huset och tomten för att betala mitt boende. Lättare sagt än gjort! Jobbar på en plantskola där jag tjänar in pengarna som jag spenderar på resor och min första systemkamera som jag använder mycket flitigt. De störta resorna jag hann med gick till Melbourne där jag springer halvmara, i alldeles för varma kläder. Hinner träffa på några australiensiska idrottskändisar. Kul var det! Spenderar helgen i den stora staden.
Nästa resa gick till the Gold Coast, där jag beöker två äventyrsland, ett med helt sjuka vattenruchkanor, och ett med fina djur (typ kolmorden). Dessutom hinner jag med lite shopping och några dagar på stranden, surfers paradice. Tar en undebar springtur längs strandkanten. I november åker jag till en närliggande vingård och springer ett milalopp, tiden 49 minuter. Mitt knä brakar ihop totalt och jag kan sedan inte springa ordentligt på en månad.
Nästa resa gick till Hobart, Tasmaniens huvudstad. Där springer jag Cadbury halvmara, enda marathonet som startar och går i mål i en chokladfabrik! Dessutom besöker jag "taste of tasmania", en matfestival och käkar "wallabysouvas" (trodde souvas var av renkött?!). Jag hinner också besöka ett museum och lära mig lite mer om landets historia.
Kort efter denna resa åker jag med familjen jag bodde hos på en veckolång tur runt Tasmanien. Sagolikt, sagolikt! Regnskog, stränder, sanddynor, fjordar, stepp, berg..you name it! Sista turen låter jag mina fötter ta mig med på. Nämligen overland track, en veckas fjällvandring helt själv. Besteg Tasmaniens högsta topp, badade i Australiens djupaste sjö och under ett 35 meter högt vattenfall. Underbart, underbart!
Hemma i sverge igen sätter jag på mig skidorna på en gång, trotts jetlag och sömnbrist. Första veckan är jag uppe i ammarnäs och åker slalom och skoter.
Hem till Sävar och jobbar på plantksola samtidigt som jag åker så mycket skidor jag hinner, trotts förkylning och strulande knä. Under påsklovet är jag såklart uppe i Ammarnäs där jag åker skidor, skate och slalom. Kul påskfirande på ammarnäsgården, med värdens röj. Jag blir på något sätt invald i valberedningen till vägföreningen. Så det kan gå!
Kungsledenrännet, andra året. Två timmar snabbare än i fjol, trots mycket lite skidträning och en mil med snöoväder. Men desto mer underbart! Skitkul!
Tillbaks och jobbar vidare på plantskolan. I månadsskiftet april/maj åker jag pappa och Elsa till hufvudstaden och hälsar på farmor och farfar. Jag tar årets första dopp i sverige. 30:onde april i mälkaren. Kallt! Åker vidare ner till Skåne, där kusin Sara gifter sig. Fantastisk försommardag i vackra Glimmigehus. Tårar i ögonen fanns det nog hos alla.
Hem igen och jobbar vidare.
Bokar en sista minutenresa till Kanarieöarna och Fuerteventura, dit jag åker med John från Ammarnäs. Helt sjukt rolig resa. Jag har länge drömt om att lära mig surfa, sagt och gjort. Står upp första dagen och sedan går det bara bätte. Jag blir helt blåslagen, men vad gör det?! Flera trevliga kvällar, med grillfester, pubbar och kvällssurf. Träffade helt underbara människor!

Tja, en mycket kort sammanfatting av ett otroligt år.

Inga kommentarer: