Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


onsdag, juni 17, 2009

Umeå Nattmil


Puuh, pustar ut lite. Idag är jag är glad! Okej, okej, det kanske inte är så ovanligt. Mer en vana. Livet är ju underbart. Men jag är lite mer glad är vad jag brukar vara, tokeltokglad. Igår var jag nämligen och sprang Umeå Nattmil mitt i centrum. Fick med mig Patrik, som också åker Kungsledenrännet och visade sig bo granne med pappa i Sävar! Så en lång vilodag följdes av hög puls på kvällen. Han som gick runt och interjuvade folk såg att det fanns en tjej som tävlade för Ammarnäs IF, och blev genast nyfiken och frågade var jag var. Jag fick snacka lite och gav till känna att jag faktiskt inte kom från Ammarnäs, men valt att tävla för dom ändå eftersom de roligaste tävlingarna finns där. Jag värmer upp och det känns bra. Stechar lite. Står i startfållan, smålångt bak och undrar vad i hela friden jag sysslar med. Jag vet, det är bara en mil. Kuta och så är det över. Ingen mara eller halvmara. Men ändå, det kan kännas. Jag blir interjuvad igen, och får snacka ett bra tag. Hinner väcka min tävlingslust.
Startskottet går och löparna ger sig iväg. Jag hittar ett trevligt tempo som jag lyckas hålla. Då jag passerar varvningen ropar alla "Heja Ammarnäs!", det var kul! En vältränad kille springer ikapp mig någon kilometer efter start, och jag vägrar låta honom passera. Vi löper med varandra nästan hela loppet. Vid Efter 7 km lämnar jag honom bakom mig, men han kommer ikapp igen och lyckas passera några hundra meter innan målgång. Målet för dagen var under 50 minuter. Målet för sommaren är 45 minuter. Denna kvällen kom jag in som 7:e kvinna, och på tiden 46:20

* (för bara ett år sedan hade jag miltiden 53 min, så träningen ger resultat) och enbart 1,5 minuter efter vinnande kvinna. Jag kunde till och med se tvåan framför mig under en stor del av loppet. Hinner hämta ut mina grejor och sedan heja in Patrik då han passerar mållinjen.

Även efter loppet blir jag interjuvad och är såklart jättenöjd. Samtidigt peppar jag alla på att springa fjällmarchen uppe i Ammarnäs. Får se om det dyker upp någon.
Nu ska det tränas till tusen! Tjoho, vad kul det här är!

*Kollade tiden på hemsidan, där visar den 47:17, vilket jag vågar säga att jag definitivt inte hade. Stoppade inte stoppuret och noterade då den passerade 47 då jag köade för att hämta min väska. Konstigt om jag går i mål 17 sekunder efteråt!


Inga kommentarer: