Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


lördag, juni 06, 2009

Fuerteventura

Sådär, nu har jag kommit mig för att blogga lite om den hastigt planerade resan till Fuerteventura (bet. ungefär stort äventyr). Ön tillhör Canarieöarna och ligger till öster om Gran Canaria, endast 9 mil från Afrikas kust.
Resan bokades sent en tisdagskväll, och redan på onsdgasmorgonen satt jag på flygplanet ner till Malmö, där jag möttes av John. Resan fortsatte sedan vidare till Gran Canaria, där vi precis hinner med ett litet propellerplan som ska vidare till Fuerteventura, en stenig vulkanö.
Vi bor i en stor lägenhet med grymm balkong över huvudgatan, som gav plats för många grillfester! Vi surfade varje dag, till en början flera gånger. Jag var helt blåslagen första veckan. Trodde du att vattnet var mjukt och trevligt att plaska runt i. Garanterar att du tänker om då du har en hög vägg med vatten som bryter precis ovanför dig med flera tons tryck. Dessutom sitter du fast med ena foten i snöret till en surfingbräda, som inte vill någonting hellre än att låta sig fångas av vågen. Men vad gör det? Jag hade skitkul. Stod upp redan första dagen och sedan gick det lite bättre för var dag. Fick till och med prova svänga lite. Mersmak!
Vi fick kontakt med ett till gäng Svenskar som bodde på ön, en av dom är faktiskt med i svenska surflandslaget.
På kvällarna besökte vi någon av de trevliga pubbarna och lyssnade på ortens musiker. En väldig blandning av stilar. Till och med jazz.

Dessa två veckor försvann fort, kanske lite för fort. Helt underbart var det i vilket fall! Bra surf och mycket trevligt sällskap.

Min första, men långt ifrån min sista surfresa!




å




1 kommentar:

Sandra på Ön sa...

Vilka härliga bilder!!
Har funderingar på att åka dit i nov-dec. Det är alltså en plats värd att besöka? :)