Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


söndag, april 25, 2010

Sådär, puh. Har varit ett par veckor med mycket att göra. Har flyttat, äntligen, och levt den senaste veckan bland ett hav av kartonger och måltider på golv.
Hittade en spännande bok om virkeslära, som jag grottade ner mig i. Något som resulterade i 1,5 poäng ifrån att spika en tenta! Kan sägas att det verkligen behövdes för självförtroendet! Genast blev studierna roliga igen.
Har även tentat av sveriges vanligaste träslag och trädslag (skilj virke från träd). Det gick bra. Nu har jag officiellt sett blivit helt nernördad i jägmästartankar...

Askmolnet på himelen lättade och planet mot Göteborg lyfte på fredagskvällen. Lördagen spenderades på en mycket trevlig slöjdmässa på Nääs slott, bland lönnar, ekar, bokar och vitsippsängar i full blom. Så vackert! Här kunde jag både repitera mina trädkunskaper ute i slottsparken, och studera alla knivar och skärbrädor och annat och bestämma träslag. Imponera på gubbarna som trodde de kunde allt bäst själv, och den unga lilla tjejen som kom fram helt plötsligt kunde både träslag och virkets uppbyggnad. Tillockmed så lyckades jag snacka en gubbe helt vill, då jag började diskutera det radiella snittet i trät till knivskaftet, där även märgen hade tagits med. Längdsnitt är ju det mest traditionella, och jag funderade över hur han fick det hela att hålla (från att spricka) med tanke på virkets krympning.
Haha, girlpower! Bara för att jag är tjej är jag inte helt "lost"!

Idag var jag och Elsa ute på en springtur i morgonstund, innan frukost. Vi upptäkte att parken var större än vad jag trodde, och då vi kommit fram till samma korsning tre gånger kurrade magen fint. Men hem kom vi tillslut.
Middag med släkten, mycket trevligt!
Imrgon är det dax att säga hejdå till morfar.

Inga kommentarer: