Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


lördag, november 08, 2008

Labbrapport

Idag, lördag, var det tänkt att jag och Anna skulle fara med Emm till Ringarooma show, där jag skulle rida dressyr och hoppning. Naturen ändrade våra planer.

Under natten föll det 70 mm regn under mcyket kraftig storm. Jag sov inte så bra för allt oväsen. Klockan 05:45 tittar jag på min mobil. Nightwish går igång och jag lägger mobilen under kudden för att höra klart låten utan att väcka hela huset.
Jag och Anna kollar ut. Vi var överens. Sovmorgonen lockade mer.

Regnet fortsätter att vräka ner fram till 11-tiden. Även vinden avtar. Ridbanan är för blöt för att ridas på, så jag rider ut en sväng i regnskogen med Emm.

Efter lunch går jag in i regnskogen själv, till de mindre stigarna där inte en häst rymms. Naturvetare som jag är, beslutar jag mig för att utföra ett litet experiment.

Labbrapport
Frågeställning:
På filmer händer det ju som kännt mycket konstiga saker, en del mer overkliga än andra. Men jag har altid undrat: går det varkligen att svinga sig i lianer som Tarzan gör, eller är det bara på vita duken som man kan lyckas med det?

Materiel: 1 lian (rätt så kraftig och med bra fäste)

Utförande: leta upp en lian på ett ställe med bra svängrum (om det skulle lyckas). Dra lite och se om det verkar hålla. Sedan provar man svinga sig lite försiktigt. Kraften i svinget kan man eventuellt öka eftersom.

Hypotes: Tja, mycket kul på vita duken, men nej, jag tror inte på att Tarzans lianer fungferar!

Resultat: Wow, det fungeeeeeerar! Aiaiaaaaaaaaaaaa

Slutsats: Att svinga sig i lianer går aldeles utmärkt. Men att lyckas svinga sig mellan trädtopparna som Tarzan kräver både många bra lianer, mycket träning och ingen höjdrädsla (bra försäkring är en fördel).

Kommentar: Galet kul!

I natt låg jag och funderade på alla stackars wallabyes som sitter ute i regnet. Men idag hittade jag något riktigt sött. Dom hade byggt en liten koja.

När jag kom hem från min några timmar långa promenad är jag fylld med saker som jag ska berätta. Vilket äventyr va, svinga sig i lianer och allt! Men Anna hinner före ”du missade ju hela dramatiken nu ju!”. En av traktorerna på jobbet hade plöttsligt fattat eld i garaget. Tony hade skyndat sig dit och börjat spruta med bransläckaren. Då hade däcken exploderat (en smäll som jag hörde ända ut i skogen!). Sedan kom brandkåren och släckte det som fanns kvar.

1 kommentar:

Anonym sa...

shit, vad kul! jag vill oxå svinga i lianer!! svinga lite åt mig med! vad är lianer för något egenligen? alltså, hur... det är väl en sorts växt? och de växer på träden? hur?