Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


fredag, november 28, 2008

Queensland

Nu börjar det bli ett tag sedan jag uppdaterade min blogg. Jag hoppas att du inte trodde att det var för att det inte händer något. För hänt saker har det allt!

Hela familjen Waites och jag flög i tisdags förra veckan iväg till Queensland och Gold Coast på solsemester. Staden är rätt så lik Los Angeles, med värme, palmer, skyskrapor och strand. Temperaturen rörde sig kring dryga trettio grader och luften var riktigt fuktig. Vi bodde i två mindre hytter omgivna av daddelpalmer, stora kaktusar och andra spännande plantor.

Det hade precis dragit förbi ett riktigt oväder med sådan styrka att det rivit tak av hus och vält stora träd. Då vi skulle landa med flygplanet han vi ner så pass att vi började studera staden från ovan. Plöttsligt lägger piloten gasten i botten och stiger brant uppåt. En stund senare får vi reda på att vinden gjorde så att vi skulle ha missat landningsbanan. En halvtimma senare kommer vi tryggt och säkert ner från andra hållet. Kvällen bjuder på ett magnifikt blixtoväder som fick marken att skaka.

Dagen därpå har solen vågat sig fram och vi åker iväg till ”Wet’n wild” och åkte det allra mest roliga, läskiga och galnaste vattenruchbanor. Oj, vad jag skrek!

Lite lätt solbrända besöker vi den milslånga, snövita stranden med sand så finkornig att den gnisslade under fötterna. Vågorna var riktigt höga och kraftiga, men jag kom snart på hur man skulle dyka in genom dom då dom höll på att brytas ovanför en. Annars kastas man runt under ytan som en vante tills man spolas upp på stranden. Lagom skönt. Men med rätt teknik otroligt roligt! Vattnet var salt och riktigt varmt och skönt. I slutet av dagen for jag ut på en springtur lägsmed vattenbrynet. Helt underbart, men riktigt jobbigt att springa i sanden!

Dagen efter julshoppar jag. Ojoj, julshopping då svetten rinner! Försökte balansera alla kassar i ena handen och glassen i den andra.

På lördagen besöker vi Seaworld och ser på delfinföreställning, sjölejon i teatrar (galet duktiga och riktigt roligt!) och åkte flumrides och en berg-och-dalbana med massor av looper. Första gången var jag panikslagen, men senare på dagen var det så varmt att jag satte mig längst fram och åkte varv, på varv, på varv bara för att njuta av den fläktande vinden. Lite yr i bollen blev jag allt...

Sista dagen besöker jag billabong factory outlet, kuuul! Innan middag springer jag en runda genom staden, och inser att springtur och trafikljus inte riktigt går ihop. Intervallträning fick jag i vilket fall.

Då vi ska flyga hem igen kliver vi på planet och väntar och väntar tills vi blir meddelade att dörren inte fungerar som den ska. Alla får kliva av planet och några timmar senare är vi redo att lyfta. Vi mellanlandar i Sydney och jag får se det berömda operahuset.

Hemma igen öppnar jag mailen och läser mailet från pappa. ”Har anmält dig till New York marathon 2010, 38 000 deltagare och 6-7 miljoner åskådare”.

Woooow, så grymmt!!

Gatan dar vi bodde


En snovit uggla




Alla barnen och jag

Anna och Natalie

Tomas och Daniel leker i vagorna.

Jag har precis kommit hem fran en springrunda. Kandes som om jag svettades flera liter.
Visst har jag blivit lite mer pepparkaka?!

Jag har sett det med egna ogon! Operahuset i Sidney, grymmt!

1 kommentar:

Anonym sa...

shit, vilken resa :D ska inte sticka under stolen med att jag blir liiite avundsjuk på värme och sandstrand ;) och delfinerna!! hur söta som helst!! imorgon är det första advent och julmarknad. nu har vi satt upp ljusstakar och stjärnor. men jag är typ fortfarande kvar i oktober... tiden går så fort så jag omöjligt hänger med... :P uppdatera oftare vännen! jag blir ju typ rädd att du har dött eller något!! men jag misstänkte att ni kanske var på någon resa eller nåt :P kram