Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


onsdag, december 24, 2008

Julafton

Nu är min nittonde julafton på väg att lida mot sitt slut. Min andra i räkningen firade ”down under”. Men jag lovar, inget går upp emot en svensk julafton!

Igår jobbade jag sista dagen innan jul- och sommarlovet (helknäppt va, sommarlov i december!?). Ja, ja. Tråkig förmiddag, som den brukar vara vid transplanteringsmaskinen. Som en extra bonus var det dåliga plantor och många dubbelsådda, vilket gör plågan ännu värre. På lunch skrattar vi och flamsar en del, vilket var kul! Efter får jag följa med Kayleen och Penny till till trädgården hemma, där Doug har plöjt upp ett fällt för vindruvor. Så sitter vi där i sommarlsolen, nära 30 grader varmt och planterar vindruvsrankor. Oj, så härligt det var! Svetten rann, så medan ingen annan såg ägnade jag och Penny fem minuter åt att sätta vattenslangen på max och spruta ner varandra totalt. Undebart!

Idag, den 24 (vilket knappt firas här alls), firade vi julafton. Ja, eller typ. Den utan snö. Jag tog det lugnt, hämtade en kopp kaffe till sängen och läste och spelade juliga låtar på mitt munspel (tro det eller ej, men jag blir bättre!). Sedan följer jag med Tony in till Scottsdale och gjorde något underbart och helt otroligt (remember the date 24/12 -08). Jag gick för första gången in på the bottle shop (typ systemet) och köpte min första flaska rött vin*, premiärköpet! Marcy jobbade i kassan, så jag behövde inte ens visa leg!
Kommer hem vid tolvtiden och inser att jag helt råkat glömma bort frukosten. Min mage skrek! Jag vräker i mig två regäla portioner risgrynsgröt och flera rasin bread- och skinkmacka med dijonsenap. Sedan är jag galet mätt (suprise...). Då jag kan röra mig igen far jag ut med Emm på en underbar ridtur. Vi rider först på ridbanan, och det går hur bra som helst, sedan fortsätter vi med otroligt försiktiga steg ut i skogen.
Väl hemma igen hjälper jag till med matlagningen, den lilla som skulle göras. Jag fixar köttbullarna, som blir hur bra som helst! Vid femtiden äter vi. Sill, köttbullar, skinka, kokta ägg och broccolipaj. Ganska lagom. Mätta och belåtna börjar vi med paketöppningen. Jag gav bort en massor, och hoppas att det blev uppskattat. Sjäv fick jag ett presentkort på skoterkörkort och middag på Bäverholm (dit man bara kan ta sig med skoter) från mamma. TACK, tjohoooo, eller snarare whooooom! Av Anna och Tony har jag ju fått två ridlektioner med Becky, men jag fick också ett kallegrafisett med sånadär riktiga pennor med riktigt bäck. Spännande! Vi ser lite på tv och jag känner för efterätt, så jag letar fram lite grisgrynsgrötrester ur kylskåpet och rör ihop något ris á la malta-liknande till mig, som jag äter med lite lingonsylt. Jummy! Ja, julafton lider mot sitt slut. Jag hamnade vid datorn på kontoret då dom andra rörde sig mot sängen. Saknar skidorna, saknar familjen, saknar vännerna, saknar mitt älskade Sverige. Nästa jul ska firas hemma!
I vilket fall, jag hade en okej midsommarafton!


*Cabernet Merlot 2007, Banrock station (au.),”good earth fine wine”. “Rich flavors of plum and cherry with hints of cinnamon subtle vanillin oak and soft fine tannins.”
Gott och prisvärt!

1 kommentar:

Anonym sa...

god jul i efterskott :) förstår att det känns konstigt att fira jul där, men du kommer ju att ha MASSOR av kommande julaftnar som du kan fira i sverige, eller vart du vill, där det finns snö :D det gör liksom inget att man missar lite av Kalle (som jag gjorde) för det kommer ju igen... ;) vilka roliga julklappar du fick! ha det bra och svettas inte bort där i värmen! (på julafton var det ca -18 grader i piteå) ha det bra! kram