Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, december 29, 2008

Upptäckartur


Idag sov jag tokigt länge. Vanligtvis brukar jag ställa mobilen på rigning eller vakna av att barnen blir lite väl högljudda utanför tv:n på andra sidan av min sovrumsdörr. Men mobilen var urladdad och barnen tysta. Jag sov. Klockan 10:30 vaknar jag ändå, äter brunch i solskenet innan jag målar klart (?) Natalies lekstuga, som blir jättefin!
Därefter åker jag och Bertil (Annas papp) iväg på en upptäckartur med bilen. Först åker vi till Ringarooma och kollar på några minnesträd som hedrar personer från byn som omkommit i kriget. Träden växte upp och blev gamla. För några år sedan beslutades det att man skulle hugga ner dom. Någon smart person kom på att man kunde såga ut soldater ur trädstubbarna. Det blev i vilket fall ett mycket fint minne av soldaterna.
Vi åker vidare till ett vattenfall, smalt men otroligt högt. Promenaden dit och tillbaks till bilen var underbart vacker. Först en mörk och mossig skog (sagan om ringen-känsla) och sedan den underbaraste tea-treaskogen jag vandrat i. Sista sträckan bestod av lite alpin gräsmark. Underbart vackert, och därtill en fantastisk utsikt! Vägen dit var en smal liten grusväg som slingrade sig upp längsmed den branta bergsväggen.
Dagens sista stopp blir Columba falls. Ett otroligt vattenfall med 90 meters fallhöjd. Därtill den underbaraste regnskogen jag vandrat i. Tyvär var den ganska så mörk, så det var svårt att få några fina foton. Jag har i vilket fall otroliga minnen att tillgå!






Inga kommentarer: