Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


tisdag, februari 10, 2009

Overland track

Sådär, då var jag packad och klar för the great ”overland track”. Den närmaste veckan ska jag tillbringa uppe i Tasmaniens mäktiga fjällvärd, skrämmande (eller spännande) nog själv. Ska vandra en stäcka motsvarande Hemavan-Ammarnäs och förhoppningsvis bestiga både Tasmaniens kända berg Cradle Mountain och det högsta berget Mt Ossa (1614 möh), bara tre meter över mitt ”highest ever-rekord” som jag tog i sommras i Ammarfjällen (1611möh).

Vädret ser ut att bli bra. Runt 20 grader och lite moln de flesta dagarna. Någon dag kan jag förvänta regn och tydligen finns det risk för snö en morgon (jippi!). Både varma och vattentäta kläder finns med i packningen!

Men viktigast av allt, båda batterierna till kameran är fulladdade.

Skönast av allt –jag slipper transplanteringsmaskinen i en hel underbar vecka! Faktiskt så har jag börjat drömma mardrömmar om det monstret, ljudet kommer aldrig att lämna min hjärna i fred.

Tjoho, jag är peppad för en härlig vecka!

Vill också passa på att nämna de fruktansvärda bränderna i vår grannstat Victora. Fruktansvärt! Anna och Tony bodde där innan de flyttade till Tasmanien, men äger fortfarande gården som dom hyr ut. Elden hade nått grannens brevlåda, då vinden plöttsligt vände och räddade båda husen.

Elden sprider sig snabbt och folk hinner inte fly. Man hör om det och så kommer väggen. Stod i tidningen om en pappa som hörde på radion att elden var på väg mot stället dom bodde på. Han sprang genast ut med sina barn i bilen och skyndade sig in i huset igen en snabb sväng för att hämta de mest värdefulla sakerna. När han kom ut igen var bilen övertänd och barnen satt fortfarande inne i den. Byar har helt jämnats med marken, kvar finns bara askan av husen.

Förra veckan var det 47 grader och det var länge sedan det regnade. Det mest fruktansvärda av allt är att bränderna troligtvis är anlagda av pyromaner.

2 kommentarer:

Anonym sa...

usch, de där bränderna låter jätteotäcka! har sett det på nyheterna... hur kan man sätta eld på något, med flit, när man vet att det är så torrt och varmt?! jag förstår det inte!!

ska du vandra helt själv?! shit, det skulle jag inte våga!! ta det lugnt, och ta massor av bilder :D

Linn sa...

Jag håller med, det ser inte alls bra ut med bränderna, jag har också sett en del av det på tv. Tur att du befinner dig på en ö! Men hemskt för de som befinner sig där det brinner..

Det låter spännande med bergsbestigningen! Hoppas du har kul!