Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


söndag, februari 01, 2009

Tomahawk

42 grader visade termometern på. Fruktansvärt! Helt vindstilla. Även innomhus kokade vi. Tror du jag lyckades sova? Tror du någon lyckades sova? Vi gick runt med blöta handukar omkring oss.
På lördagsmorgonen gick jag upp strax innan 6 på morgonen och sprang några varv, men redan då var det egentligen för varmt. Jag tog en svalkande simtur i dammen innan jag entrade durshen, som var inställd på kallaste, såklart!
Sedan begav vi oss till Glennis och Jacks nyinköppta caravan i Tomahawk. Det var en husvagn som har blivit ombyggd till en stuga. Lite lustigt. Väldigt trångt. Men vi bodde brecis brevid havet och kunde njuta av en svalkande bris. Vi badade i det kristallblå vattnet, som var väldigt varmt. Jag gissar att det var ytvatten som blåst in. Men det svalkade! Jag gick längst strandkanten och plockade lite fina snäckor innan jag lade mig tillrätta på badlakanet med en trevlig bok. Värmen hade dock hunnit göra sitt med min ork och snart sov jag gott. Röd som en gris vaknade jag upp av att vi skulle äta middag. Efter att ha badat i hudsalva verkar det dock inte så farligt. Men jag ser väll om någon vecka om jag börjar flå. Jag lärde mig dock en sak –bada alltid i solskydd 30+ innan man vistas i högreflekterande områden, i Australien vänjer sig huden aldrig vid den starka solen. Även en pepparkaka kan brännas, ett kännt fenomen vid juletid!
I övrigt hade vi det riktigt trevligt, och tillsammans med den underbara brisen kunde vi njuta av värmen, som dock sjunkit till 30. Idag lyckades jag till och med ta mig ut på en kort skrittur i skogen med Emm. Sedan festade jag på en nyplockad aprikos under skuggan av aprikosträdet. Ja, sämre kan man ha det!






1 kommentar:

Anonym sa...

galet!! hur varmt kan det bli egentligen?! här var det minus tio idag.. haha, tänk vilken skillnad det kan vara ;) härda ut!!