Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, mars 28, 2011

Ny kurs och en tuff vecka

Efter en trevlig vilodag i Ytterboda kastas jag tillbaks till skolbänken igen. Måndag morgon och en ny kurs. Skoglig naturresursekonomi och sedan den förra totalt misslyckade ekonomikursen så kände jag mig väldigt otaggad.
Nu visade det sig visst att vi har fått en pedagogisk lärare, trevlig litteratur och ett bra upplägg på kursen. Dessutom inser jag snart hur otroligt intressant ämne vi ska jobba med. Som exempel har vi rennäringen kontra skogsbruket. För att rennäringen ska fungera krävs det att vi jägmästare tar hänsyn till detta. Tyvär tolkar en del skogsbrukare ordet "hänsyn" i detta fall som ett jobbigt problem. Dollartecknen i ögonen och ett stort ego får en att tänka att ens egna branch och kassa är det enda viktiga. Skit rödlistade arter, rennäring och en belanserad älgstam. Kör in med skotaren och avverka och skjut ner älgstammen!

Nu ska vi ur ett ekonomiskt perspektiv lära oss finna balansen. Själv tänker jag komma som en lite sneaky-insider som ska arbeta för mer rättvisa i skogen. Den är ju faktiskt till för oss alla! Rennskötare som skogsbrukare, samt flora och fauna, jakt och friluftsliv.
Jag vill ha ett lönsamt och hållbart skogsbruk, glada renägare samt ett land som kan skryta med sin vackra natur.

Jag ser med spänning fram emot vad denna kurs kommer erbjuda!

Just nu önskar jag att veckan hade 40 fler timmar så jag hinner med kanske hälften av vad jag borde hinna med och kanske hinna unna mig lite träning. Samtidigt så önskar jag att det var fredag kväll bums på stört och jag redan sitter i bilen på väg till Ammarnäs.

Är en uppförsbacke på skidspåret ett jobbigt hinder att passera eller en utmaning?
Efter en uppförsbacke kommer ju en utförsbacke.
Och nog får man ut något av själva arbetet i uppförsbacken.
Man blir helt enkelt bättre samtidigt som man får njuta av lite vila efteråt.

Med det i tanken attakerar jag brantvägen upp till självaste Sulåive bestående av stenciler, träklossar och böcker och ser fram emot utsikten som jag kommer belönas av på toppen..

(Sulåive är en vacker topp i Ammarmassivet)

Inga kommentarer: