Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, augusti 16, 2010

Ångest!

Sådär, då börjar sommaren 2010 lida mot sitt slut. Åtminstonde för de som börjar plugget igen. Värmen är förhoppningsvis med oss ett tag till.
Startade ju med tre veckor i fällt för Skogforsk och begav mig sedan upp till underbara Ammarnäs där jag har jobbat på Wärdshuset som servetris. Underbara kollegor och ett superroligt jobb, där man får träffa massor med spännande människor. Ena dagen är inte den andra lik.
Då Kim kom upp jobbade vi båda i serveringen. 7 dagar i veckan, ca 6 timmar om dagen utan paus. Börjar klockan 16:30 och jobbar tills vi är klara. På dagarna har vi tränat massor (långdistanspass), eller hittat på något annat tokigt. Superkul med en till som vill hitta på massor av häftiga grejor. Typ 3 mils löpning i blixtdunder och ösregn innan jobbet. Eller paddla ut två dagar, bestiga en topp, fiska, kolla på bävrar och njuta. Eller bara sitta och snacka skit.
Förra söndagen sade jag hejdå och åkte tillbaks till stan. På måndagen vaknade jag upp och begav mig till föreläsningssalen. Studiemotivationen fanns inte. Det enda som fanns i huvudet var ammarnäs. Kom sent varje dag (jag brukar alltid vara tidig). Glömde papper hemma (händer aldrig, brukar nästan ha med mig dubbel uppsättning utifall att någon annan glömt). For ut på tvåmilapass i Nydalaskogen istället för att tentaplugga. Efter fyra hela dygn i Ume for jag tillbaks till Ammarnäs. Cyklade på hjuldagen de nio milen till Sorsele, och har därmed gjort Ammarnäsklassikern för andra året. Kändes bra. På lördagskvällen var vi ute i byn och hade det trevligt.
Nu är jag tillbaks i Ume igen. Har varit ute på ett dräpande intervallpass (se nedan för lite inspiration). Jag är så pepp på att bli en bättre löpare. Senaste året i Umeå har jag ju helt fallerat, men efter sommaren känns det som om jag vaknat lite. Speciellt en sådan sak som att jag fått till något som småliknar teknik. Gött ju! Gäller bara att balansera träningen lagom, så den inte tar över plugget. Är ju lätt att smita från tentaplugg för att fara ut och träna.

Nu ska jag göra något som jag inte gjort på mycket, mycket länge. Vara ensam hemma en kväll, utan att jobba eller flänga runt på fjället eller träna (har inte skett en enda dag på hela sommaren!). Jag ska helt enkelt göra ingeting. Vila! Lättare sagt än gjort. Men jag tror faktiskt litegrann att min försvunna motivation till plugg har att göra med att jag faktiskt är jättetrött!
Jobbat exakt hela sommaren. Sovit för lite. Tränat mycket.
Nu, hur var det man gjorde. Nyduschad och slappt klädd. Jag har grillat och druckit kaffe på balkongen tillsammans med senaste nummret av ELLE. Nu har jag poppat popcorn och ska se om jag minns hur man satte på TVn och startade en film.


Intervallpasset
Lugn jogg, 10 min uppvärmning.
Gång 2 min.
Max 5 min. Gång 2 min.
Max 4 min, gång 2 min
Max 3 min, gång 2 min
Max 2 min, gång 2 min
Max 1 min, gång 1 min
Max 30 sek, gång 1 min,
Lugn jogg 10 min nedvarvning.
Gång 1 min

+ ev. kort pass styrka överkropp

Inga kommentarer: