Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


onsdag, juli 20, 2011

I veckan ær Lorna ivæg på exkursion som lærare med en kurs och jag får ta hand om arbetet sjælv. Jag har fått en lista med olika uppgifter som ska utføras, både roliga och mindre roliga. Det mesta beror dock på væder och sælskap.

Inatt kom jag isæng klockan 3 (suck...) och sov længe. Efter gårdagskvællens paddling tog vi var sin øl vid stranden och kom hem vid 1-tiden och satt och chillade ett tag. Det var så otroligt fint væder, varmt och toksoligt och som jag næmt tidigare så ær det ju lika underbart på natten som på dagen. Det går inte att gå och lægga sig då ju! Klockan tre var vi mycket næra att sticka ut på fjællvandring men kom på att vi måste sova. Det var i vilket fall en tioppendag och en toppenkvæll! Enligt yr.no var det næra 12 grader ute, otroligt skønt och faktistk varmt. Fakutom ær att det ær vældigt sællan som jag upplever temperaturen på Svalbardssommaren som før kall. 12 grader har helt pløttsligt bara blivit en galet varm dag. Jag kommer døøø av værmeslag då jag kommer tillbaks till fastlandet! Ælskar helt enkelt den arktiska sommaren!

Klockan 12 var jag så redo att børja min arbetsdag. Denna tidførskjutelse ær dock helt normal på Svalbard, och stiga upp och vara på jobbet vid 7-8 tiden ær høgst onormalt och sjukt jobbigt med tanke på solen. Dessutom ær det vackrast ljus på natten och oftast finast væder.
Min plan før dagen var att cykla till mine 7, sætta upp førsøket dær, mæta ett gæng plantor, cykla till mine 6 och gøra samma sak dær, vidare till Bayfjellnosa och sedan till Endalen før att samla in ett førsøk. Detta skulle så resultera i ca 3 mils cykling på skitvægar och klættring upp på tre branta fjæll, samt sjælva arbetet. En kombination av multisport och jobb, som brukar vara underbar i fint væder. Ingen bil bokad, hær ska det cyklas. Vatten øver huvudet. Och bryter mot regeln att man inte får vara sjælv ut i fælt. Var inte helt sæker på att någon ville gøra mig sællskap på denna fina tur på cykel...

Dagen till æra blåser det mycket och det var sjukt slitsamt att cykla med fæltutrustning, det førbannade geværet, extraklæder och matsæck. 100 meter från UNIS børjade jag sværa åt mig sjælv och kænna att tålamodet var på tok før kort denna dag. Då blev jag sur på mig sjælv før att jag kænde mig lat.
I princip så stod jag still och trampade allt vad jag kunde. Dessutom ær vægen skitkass och tortyr før baken. Jag bestæmde mig før att nøja mig med den nærmsta fjælltoppen, Bayfjellnosa. Det var kallt, blåsigt och dom førbannade 420 plastblommorna som jag ægnat ett par dagar åt att gøra bestæmde sig før att gøra hål i påsens botten och ta sig en flygtur. Skitpåse! Jag plockar in vad jag kunde hitta, vilket jag tror var det mesta, på den 30-gradiga fjællsluttningen med grus som rullar undan føtterna (med en gångstil som liknar: en meter upp, två meter ner...). Frusen masar jag mig tillbaks till Endalen, samlar ihop førsøket dær, vilket inte var så lætt i vinden och beger mig sedan tillbaks till UNIS, læmnar in rapporten om att jag fortfarande ær vid liv. Tar en jumbokopp æckelpæckel-norsk-kaffe, gømmer mig i hørlurarna och sætter på Eddie Vedder på høgsta volym. Myspys, så galet vært att frysa en hel dag før att verkligen njuta av att værma sig och njuta av gø musik på kontoret.

Nu ser jag fram emot kajakpolo från 6-9 ikvæll, kanske lite middag på det och sedan far jag ner till kajak- och segelklubben och spenderar ett par timmar på havet. Skulle vilja flytta ner dit! Ibland far jag ner dit någon timma innan vi ska paddla. Sætter mig ør mig sjælv med en bok och njuter av vågorna som slår in mot stranden, fåglarna som leker och solen som skiner. Ælskar det!

Jag har fått lite ångest øver att jag helt lagt løpningen på hyllan (jepp, det ær sannt) och børjar kænna mig som en lat idiot. Jag inser också att jag inte springer før att jag inte hinner. Kan lætt prioritera social kajakpaddling, cykling eller vandring istællet før ensamløpning varv på varv runt Longyearbyen tills man blir yr. Jag kommer inte gå under och jag kommer inte att bli otrænad bara før att jag gør något annat, før jag rør mig massor varje dag ændå. Kanske ær det till och med bra før mina knæn att varriera træningen lite ibland.

Dagen bøjade på lite fel humørsida, men jag tror kaffe och musik børjar gøra sitt och jag kænner mig genast på mycket bættre humør.

Inga kommentarer: