Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


tisdag, juli 19, 2011

Vad ska det bli av mig?

Vad hænder hær uppe i finaste Svalbard?
Sammanfattning; full rulle och tiden flyger ivæg! Som du kanske mærkt har jag helt gett upp att skriva om allt jag gør och upplever. Paddlade kajak och træffade en sæl førra veckan, åkte ut med zodiaken (gummibåt) till Grumontdalen i helgen, brøt mot lagen och cyklade till Bjørndalen helt obevæpnad i søndags och kænde mig fruktansvært olydig (det ær dock hus hela vægen och det førbannade geværet kændes bara så øverflødigt).

Insåg att jag bara har en månad kvar hær och børjar få lite panik. Vill inte, vill inte, vill inte læmna mitt paradis!

Funderar øver utbildning och ska samtidigt i dagarna bekræfta antagningen till høstens kurser. Valt rågstråket, dvs "klassiska jægmæstaren", med fokus på produktion av skog.
Men vad vill jag med mitt liv. Ændra inriktning till fish and wildlife management kænns sjukt lockande, då jag jag återvænda till mitt arktiska paradis och ægna mig åt forskning på något av de otroliga polardjuren. Eller jobba med djurfrågor på fastlandet. Eller ska jag fortsætta med en så otroligt klassisk karriær som jag børjat med. Kommer jag bli uttråkad?! Træsmak i baken, ordagrannt. Jag vill resa, se, forska och uppleva. Inte damma igen på ett kontor.

Vad vill jag om tio eller tjugo år. Skaffa familj, hus, djur och ett stabilt liv? Då vill jag ju kanske inte befinna mig mitt ute på en galciær bland isbjørnar. Och jag kan inte se mig på svalbard resten av mitt liv heller. Bo i fjællen, norska kusten. Omgiven av fjordar och fjællbjørkskog. Ååå, vilken drøm! Juste, virkesproduktion...

21 år och børjar kænna oro før vad det ska bli av mig. Tror helt enkelt att jag gør færdigt min batchelorexamen till våren och sedan drar ut i værlden och lær kænna mig sjælv lite bættre. Se mig om. Åka tillbaks till Svalbard igen och læsa kurser ett år. Lockande, jag trivs ju hær. Eller vill jag se något nytt, kanske bege mig till Canadas polartrakter. Før något som verkligen fascinerar mig ær just polarværlden. Jag ælskar den! Eller Alaksas vildmark..

Inga kommentarer: