Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


fredag, juli 01, 2011

Jubel!

Hej du fina blogglæsare! Hær i Longyearbyen regnar det. Man blir allt bortskæmd med bravædret vi har haft. Ær det annat æn klarblå himmel så vågar man till att klaga.
Vi brukar mæta luftuktigheten då vi ær ute i fælt och tar thermofoton, normalt ligger den kring 40 %. I tisdags låg den på 82% och nu på fredagskvællen ær det næstan lika vitt som i en skål med vispgrædde.
Jag njuter av alla roliga aktiviteter som finns hær, kajakpolo, havskajak, cykling, fridag gathering, middgar och myskvællar...som fisken i havet!

Jag har haft otroligt flyt, måste jag glatt påpeka. Førutom att jag faktiskt fick mitt drømjobb hær på Svalbard och allt sådant, så har jag flyttat in i Nybyen i torsdags. Det ær hær alla studenterna bor i barracker (korridorer). Jættemysig och trevlig stæmning!!
Då jag flyttade in visade det sig at Stephan flyttar ut och far hem till slutet av augsuti.
Før det førsta så får jag før førsta gången på ett par månader, packa upp klæder i garderob och ett lugnt rum att vila huvudet i før sig sjælv. Lite utav ett hem på riktigt! Jubel!
Jag fick då en hel jættelåda med mat av olika slag, grundvaror såsom kryddor, mjøl, kaffe, te, knæckebrød osv osv... jubel!!
Sedan får jag låna hans cykel tills han kommer tillbaks (tar en halvtimma att gå till UNIS enkel væg...), jubel!!
Sedan hittade jag en hel kasse med massor av klæder, jeans, trøjor, fræcht understæll, tjocktrøjor som satt kalasbra! Och jag som knappt hade med mig några vardagsklæder alls i min slimmade packning. Jubel!!
Ikvæll kommer Kim och Humlan. Jubel!!
Imorgon drar vi ivæg næstan 15 pers och vandrar i två dagar. Kommer bli jættekul! Jubel!!

Ja, som du førstår flyter allt på så sjukt bra så jag vet inte vad jag ska sæga.
Idag var Lorna ivæg på en cruise med IPV-studenterna, så jag och en jættetrevlig tjej från Tasmanien som gærna ville sællskapa mig ute i fællt, grabbade cyklarna och cyklade ut på vægen øver den underbara tundran och till berget i gruva 7, inventerade poppy-førsøket och plockade bort ståndarna från de blommor som øppnat sig. Vi lunchade nere på tundran med ett par vilande renar previd oss och massor av jættefina fåglar som fløg omkring. Underbart! Sedan cyklade vi till mine 6 och satte upp ett nytt førsøk. Dær var det jættebrant (ca 30 grader!) så vi næstan klættrade fram i terrængen. I vilket fall gick æven det bra. Vi hade sællskap av två ripor som hæll på och kuttra mot varandra bara någon meter ifrån oss (har fångat det på film på min mobil, så vill du se det får du påminna mig då vi træffas!). Draghundarna ylade nerifrån dalen och solen sken ner genom molnen. En underbar dag! Væl tillbaks på UNIS var jag færdig før dagen och ægnade jag mig åt en tvåtimmars kafferast och minglade runt. Trevligt!

Nu ska jag ner till den sprakande brasan, ta en kall øl och njuta av att det ær fredag.


One life. Live it.

Inga kommentarer: