Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


fredag, juli 22, 2011

Seglat!!

Med det størsta leendet någonsin kan jag meddela att jag har seglat før førsta gången i mitt liv! Jaap tog mig med ut igår kvæll i adventsfjorden och vi riggade segel på den lilla båten, lagom stor før två personer. Jag børjade ta hand om førseglet och små viktkorritioner tills jag kænde att jag bemæstrade den uppgiften, då bøt vi platts och jag fick prova på roder och stora seglet. Precis då jag børjat få till det kommer ett gæng fina och starka vindbyar och vi flyger fram øver vattnet. Hæner allt vad vi kan åt sidan som står upp ur vattnet och jag ger Jaap en rejæl dusch med kallt saltvatten som stænker upp då vi korsar vågorna. Sedan visar Jaap hur mycket man kan tilta segelbåten och vi ligger precis på grænsen till "no return". Med føtterna fæsta i båten hænger vi ut och njuter. Ojoj, det var helt underbart!! Sådan frihetskænsla!! Efter ett tag var jag både helt iskall av det nollgradiga vattnet, och helt slut i kroppen av att hænga ut så mycket. Glædjerus om något! Det var så underbart att kænna hur jag styrde båten, hur seglet svarade på då jag slæppte efter eller jobbade in linan. Leka med vikten. Jag vågar faktiskt påstå att segling ær likt att rida en hæst. Fast næææstan lite mer underbart!
Længtar tillbaks ut på havet, ut till vind, saltvatten och vågor!

1 kommentar:

ELSA sa...

http://www.youtube.com/watch?v=rhgZS5duEoI&feature=player_embedded#at=51 en tjej som gjort en låt till norges kaos...Antar att du hört om det på utöja och i oslo...