Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, juli 25, 2011

What a weekend!!!!

Jag kan nog lætt sæga att de senaste dagarna helt klart har varit något av det mest otroliga och bæsta jag upplevt i mitt liv!

Først seglingen på torsdagen, som var en helt oslagbar førstagångssegling. Sjukt mycket fart och fortfarande kunde jag kænna mig sæker då Jaap satt och kunde aggera backp då jag fick prøva mina talanger. På fredagskvællen far vi ut på en lugn midnattssegling. Lugnt och fint.
På lørdagen hjælper jag Jaap med segelkursen som han ska hålla, så efter två seglingar ær jag medhjælpsinstruktør på en segelkurs! Jag tycker att jag lærde mig riktigt mycket (teroi och praktik), och kænde samtidigt att jag låg steget føre våra elever. Fræmst så hade jag hand om att kontrollera riggningen av segel, samt vara hjælpande hand før Jaap. Så kørde jag motorbåten som vi kørde længsmed segelbåtarna før att ge tipps och tricks. Stæmningen hos kursdeltagarna var god och det var riktigt kul. Jag fick prova kapsejsa och vælta upp segelbåten, vilket ær riktigt viktigt att kunna. Inte så læskigt som jag hade førvæntat mig. Efter kursen fixar och trixar jag och Jaap med båtarna, som har några år på nacken. En førlængningsarm till rodret hade gått sønder och vi behøvde en vanlig liten borr før att fixa det. Tar en cykekltur på industriområdet och klockan 10 på lørdagskvællen hittar vi en arbetandes man i ett skjul som hjælper oss. Vi børjar snacka om vad han jobbar med. "filmar lite..." "spænnande, vadå?" "lite isbjørnar och så..." "COOOLT!!" Det visar sig att mannen, som kommer från Australien, ær en av huvudfilmarna før Blue Planet, BBC, National Geographic...you name it! Mannen som typ ær min idol och min drøm. "after a while, it is just a work.." Han var så chill out och så lite skrytig man kan vara. Efter 25 år i det grymmaste drømmyrke man kan ha, så blir det tydligen "bara ett jobb..." I vilket fall en trevlig man!
Vi åker och køper en take away pizza och beger oss tillbaks till seilføreningen. Dær har ett gæng tænt en stor eld vid stranden och chillar, så vi hakar på och njuter av midnattssol, fin himmel och en varm brasa. Myspys!
På søndagen imponerar våra lærljungar med fin segling på ett lugnt hav. Dagen flyter på øver førvæntan.
Jag och Jaap somnar sedan utslagna på soffan, lyssnandes till vågorna. Klockan 10 blir det en till take away pizzaladdning på stranden innan vi och Kriss beger oss ut med segelbåten igen før en lugn kvællssegling på ett næstan spegelblankt hav. Inte så spænnande i sig, men nu var det så att det ær havsis som har drivit in i Isfjorden och samlats utanfør Adventsfjorden. Vi seglade dit och in bland isen, trænade tacking och gibbing mellan de tæta och stora isflaken, det var spænnande och rætt så læskigt! Kommer iland klockan 3 och bestæmmer oss før att køra till Bjørndalen før att han en till till på isen dær. Vi børjar gå ut på ett isflak som ligger strandat och tryggt. Går en liten svæng och ska sedan tillbaks, då vi ser att vi har fått isflaket till att børja driva ivæg från stranden. SHIT!! Vi måste vada i iskallt vatten, och jag ska till att kasta min sko øver før att slippa tænka på dom. Den ena bestæmmer sig dock før att flyga bak och ut på djupare vatten istællet før in till land. Dumma idiot!!! Den børjade driva ut fort, och jag har inget annat val æn att kasta av mig klæderna på isflaket och hoppa i efter den. Vattnet var sjukt kallt, kallare æn det kallaste glaciærvatten jag varit med om (pga att det ær saltvatten). Fruktansvært! Några sekunder och mina ben ær helt blå. Kommer hem klockan 5, tar en varm dusch i en halvtimma och lægger mig sedan under tæcket. Vaknar klockan 9 och huttrar fortfarande..

Far till jobbet och jag och Sarah far ut i fælt. Precis då vi børjat jobba ringer Chriss från UNIS och sæger att det ær en isbjørn på andra sidan fjorden. Vi flyger upp på cyklarna och trampar øver tundran ner till Longearbyen, dær vi tar tubkikaren och njuter av synen. GRYMMT!! Hela fjorden ver tæckt av isflak nu, och på andra sidan, 3 km bort står en stor isbjørn och æter på en sæl. Vi ser folk som paddlar kajak och får lust att gøra detsamma, så vi drar ihop ett gæng på 6 personer, tar två K2-kajaker och letar oss fram genom isflaken. Solen strålade, det var varmt och himmeln helt klarblå. Så galet fin upplevelse.
Vi nærmar oss isbjørnen førsiktigt. Vet inte riktigt hur næra som det ær ok att ta sig, dels før att inte støra bjørnen, men också før att det ska vara sækert. Vi diskuterar i førvæg på land och kommer øverens om att inte paddla næra alls. Men det lockade sjukt mycket då den lilla vita pricken væte. En kajak vænder tidigt, 800 meter ifrån. Jag och Athi fortsætter nærmare, kanske 200 meter och den tredje kajaken fortsætter (aldeles før næra før att det skulle kænnas bra). Det var sjukt grymt och Athi fick ett par sjukt fina bilder med sitt bra objektiv, som jag lovar publicera på bloggen.
På væg tillbaks klættrar vi upp på ett isflak och tar en fikapaus. Sjukt fint och hæftigt och vi hade maximumkænsla av att verkligen vara uppe i arktis!
Sedan møter vi Sysselmannen på zodiaken... Han har sett att en av kajakerna gick rætt så næra isbjørnen och undrade vilka det var, samt påpekade att man inte bør gå så næra før att inte støra bjørnen, æven om det ær sækert avstånd før en sjælv. Æven om min kajak høll avstånd så kændes det pinsamt och dumt, æven om vi verkligen tjatade på dom andra att vænda.

Før tredje dagen i rad blev det take awaymat från samma stælle, något jobb måste jag ju få gjort, æven om en isbjørn ær ett giltigt skæl før att vara ledig en dag. Idag blir det en mycket sen kvæll på UNIS och imorgon ska jag vandra någon mil før att inventera Svalbard Poppys på bla Trollsteinen. Grymt fin vandring!

Guuud, vilka otrolga dagar det har varit. Så mycket mer æn vad jag ens vågat drømma eller fantisera om. Jag har fått se isbjørn. Jag har seglat massor. Jag har paddlat kajak bland isflak. och jag har haft det riktgit, riktigt trevlig och mysigt. Kameran full flera gånger om och jag lovar att lægga upp bilder så snart jag får tid till det.

Ærligt talat, jag ær målløs!!

Inga kommentarer: