Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, oktober 20, 2008

Platypus

Vi sitter vid köksbordet och äter middag då jag ser nagot simma runt i dammen där vi brukar bada. Det var inte någon av ankungarna som brukar synas, och det kunde ju omöjligt vara en fisk. En bäver! Neje..det finns ju inga bävrar här. Så jag övergar fran mina egna tankar till att meddela de andra att det simmar runt något konstigt i dammen.

Det visar sig vara en platypus, och snart dyker ännu en till upp.
Vi smyger ut och kollar. Sa plöttsligt ser jag en bara nagra meter ifran mig som börjar klia sig med ena bakbenet bakom örat. Gissa om det såg roligt ut!
Jag kan meddela att det inte är en allt för vanlig syn att se platypus. Tony som har bott i Australien nästan hela sitt liv (med undantag för några år i Sverige) har bara sett vilda platypus en gång tidigare, så har jag varit här i enbart en månad och ser två!

Jag letade upp min bok om australiens djur och läser. Platypusen parar sig i oktober (gäller Tasmanien) och efter två veckor lägger honan ca två ägg (finns för övrigt bara tre däggdjur som lägger ägg!). Efter fyra till fem månader kläcks dom. Så om jag har tur får jag se platypusungar (om dom väljer att stanna i dammen).
En annan spännande sak (speciellt eftersom det är en baddamm) är att hannen har en gifttagg på vardera bakben som han anvander som försvar mot andra hannar under parningssäsongen men även mot rovdjur. Giftet är starkt nog för att döda mindre däggdjur.
Men lugna där hemma! Människor överlever (kanske bör jag ända tillägga att man får sta ut med en intensiv kronisk smärta som kan vara i flera månader.). Något säger mig att jag hellre har bävrar i badvattnet än platypus...


1 kommentar:

Anonym sa...

shit vad spannande! jag har aldrig hort talas om det dar djuret forrut!