Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


torsdag, april 02, 2009

Snösparv i sommardräkt


Sedan sportlovet har jag jobbat på skogforsk, och nu fått förlängt med några dagar efter påsklovet, vilket alltid uppskattas! Jag trivs riktigt bra, och tycker att tiden går fort. Kan inte klaga! Har faktiskt smugit med några egna experiment. Idag kom jag och Daniel på att vi skulle undesöka om det spelade roll huruvida kasetten fick stå i rumstemperatur i 30 minuter innan man ställer in den i växthuset då man sticker aspsticklingar (som kommer direkt från frysen). Vi misstänker att en kortare tid i rumstemperatur kan påverka rotningsförmågan. Blir spännande att se i slutet på nästa vecka.
Hörde på radion att nästa år förväntas var åttonde svensk vara arbetslös, tjosan! Snacka om lågkonjuktur. Rätt så skönt att jag har bestämt mig för att börja plugga, så jag slipper oroa mig för att hitta ett heltidsarbete nästa år!
Ja, så var det ju det där med universitetsval. Jag har ju stått i valet och kvalet mellan trätekniker och jägmästare, men jag tror nog att jag har bestämt mig, det blir nog en jägmästare av mig trotts allt. Det passar mig nog rätt så bra. Dessutom kan jag ju ha med mig kameran ut på arbetsplattsen, vilket är rena drömmen! Faktiskt så var det min dag på norra skogsägarna i Umeå som fick mig att komma till detta val.
Första april passerade. Tja, inte helt smärtfritt. Det aprillskämt som jag råkade ut för inträffade faktiskt då jag var på ett riktigt jobbigt spinning 2-pass. Får order om att "fysa", dvs. hålla höfter och överkropp helt stilla, samtidigt som bara benen rör sig. Tokigt jobbigt, dessutom när jag hade lite "för tungt" motstånd. "Och då håller vi andan", ropar instrukören ut. Men herre guu...jag gör ju som hon säger, men ojoj, vad slut jag kände mig! "Haha, aprill aprill" ropar hon när hon såg att det faktiskt var någon tokig blondin gick på det. Tackar, tackar!
På kvällen målar jag klart min snösparv i sommardräkt som jag täljt under veckan. Lite klurigt, eftersom jag aldrig fått tillfälle att studera denna fågel närmare annat än i böcker där man ju sällan ser dom i 3D. Jag blev i vilket fall rätt så nöjd, och monterade den på en bit snövit kvarts från Ammarfjällen, vilket gav fin kontrast.
Kanske ska jag se till att bli en av de arbetslösa, och ägna tid åt slöjden ett tag. Jag menar någon månad kan ju gå hur fort som helst bara man håller sig sysslesatt. Varför inte? Mellan påsklov och sommarlov (sommarjobb), och så kan jag ju klyva ved och ta hand om huset. Tja, ska fundera på det. Vore kul!
Vill för övrigt rekomendera att youtuba Jan Lindblad, helt otrolog på att härma fåglar!

Inga kommentarer: