Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


tisdag, februari 14, 2012

Kniv

Sådär, då var en till kniv klar. Första jag gjort på många, många år. Skaftet är gjort i myrtle (som jag tog med mig hem från Tasmanien) renhorn, läder och silver. Skaftet är gjort precis efter min hand för bästa grepp.
Slidan är den första jag gjort helt i läder, men det var kul och rätt så lätt att få till bra. Sáráhkká (urmodern/venus) är tryckt i lädret på slidan. Bladet är i mindre modell och passar kanske bäst för kalvmärkning (men även kanonas att skala apelsiner med!).
Jag blev nog näsan mest nöjd med sömmen på slidan, som blev jättejämn. Efter att jag sytt klart smorde jag sömmen med vaselin och satt och gnuggade tills jag fick en glansig yta.
Lite feminin modell och passar perfekt på vänstersidan i knivbältet.

Inga kommentarer: