Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, juli 07, 2008

En vecka i Stockholm

I ett tidigare inlägg klagade jag på att jag ser så mycket yngre ut än vad jag är. -Aldrig att du är atron?!
Tja, jag kanske inte ska klaga så mycket mer, för efter en vecka i Stockholm med dyra biljetter och inträden börjar jag inse fördelen med att se yngre ut. Tunnelbanan, pendeltåget, kolmården...men 15-åriga jag klarade mig finfint i den stora huvudstaden.

Så, vad har jag gjort i huvudstaden af Sverige dårå?
På ditvägen stannade vi till i Ramsele, en mycket liten by mitt i Sverige där farmor tillbringade sin ungdom i en stor (ytan 20x8 m, 2 våningar + vind) läkarvilla som sedan flera år brunnit ner. Vi blev guidade av farmor och träffade på några av hennes barndomsvänner, som liksom henne blivit några år äldre sedan se lekte med varandra i skogarna. Byn var mysig, och landskapet otroligt! Kuperat, minst sagt, vilket jag och pappa fick känna på då vi for ut på en morgonspringrunda innan fruosten. Bland annat sprang vi på 20 meter höga åsar, där man fick akta var man satte fötterna för att inte dundra ut för kanten. Otroligt!
Jag älskar mitt Sverige!

Vi bilade vidare till vår vackra huvudstad, där hela tjocka släkten bor.
Nu vill jag rekomendera lite saker till er som inte riktigt vet hur man kan se denna underbara stad, än på annat sätt än i Drottninggatans butiker och på NK.
-Barkaby Outlet
Billigt, bra märken (bland annat peak performance). Kläder, cd-skivor, böcker, inredning...Här är ett ställe att göra grymma fynd på, massor i kassarna och plånboken kvar!
-Båt på Mälaren
Känner man någon som har tillgång till båt ska man helt klart ta chansen att glassandes på ett båttak se stockholms skärgård. Lite längre ut där vattnet känns frächare kan man ju alltid passa på att ta ett dopp! (Gör dock inte som jag, som lyckades bli galet sjuk denna dag! Grymmt illamående, huvudvärk och noll energi. Sov, sov, sov...Inte kul!)
-Kolmården
Ja, behöver jag säga något?! Ta med kameran. Elsa tog 368 bilder, jag tror hon fick med alla djuren! Själv tycker jag att lejonen, girafferna, björnarna (safarin), tigrarna, delfinerna och jaktfalken (som svichade förbi mitt huvud riktigt nära en hastighet på i 200 km/h) var höjdpunkten på dagen. Okay, gorillangen får nog komma med på den listan -grymmt söt!
-Hyra kajak
Jag drömmer om att skaffa kajak en vacker dag, så vi hyrde varsin från pampas marina och tog en trerimmarstur på mälaren. Kul och annorlunda. Jag fick mersmak! Dessutom får man ju en fin solbränna på armarna!
-Springa
Passa på att springa! Stockholm har massor av fina ställen att springa på. Annat än våra dötrista el-ljusspår! Spring på kungsholmen, eller längs mälarstrand. Och finns det föresten en bättre start på morgonen än tillsammans med löparpjuxen?!
-Jordgubbssjälvplock
Less på att traska gata upp och gata ner i stan, sugen på goda gubbar?! Perfekt. Det krävs dock lite taktik: man fyller helt enkelt magen med så mycket goa bär att man mår illa, sedan betalar man för de man lyckades spara och fylla sin lilla hink med. Genom detta är det också ekonomiskt lönsamt. Och du, kom hungrig!

Efter en fin vecka i soliga Stockholm ska jag nu dra iväg till älskade Ammarnäs.
Borta bra, men hemma bäst!


Inga kommentarer: