Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


onsdag, juli 23, 2008

Så kallade djuraktivister...

På trästock fanns det ett tält med en kvinna som representerade "djurens rätt". Spännande, tänkte jag, och knatatade dit. Jag förstod dock rätt så snart att detta var lite mer extremt än vad jag trodde. Det hela handlade om vegan-aktivister som säger sig förespråka "djurens bästa".
Ändå intressant, att höra vad dom tänker och tycker, så jag snackade med henne ett bra tag och fick med mig häften som jag läst noga.

Okej, jag är helt med på deras grundtanke, djur ska inte utsättas för onödigt lidande, varken i djurförsök, pälsuppfödning, eller produktion för människoföda. Skillnaden är hur vi löser detta.

Deras ide: Befria och rädda alla stackars pälsdjur! Släpp ut dom i det fria!
Mitt svar: Smart idé..eller inte. Dom kommer svälta ihjäl, bli överkörda, frysa ihjäl. Dessutom kommer dom ha ihjäl en massa andra djur.
Min lösning: Stränga regler för att dessa djur ska får leva i en dräglig miljö, för även djur i bur kan ha ett bra liv.

Deras idé: Djur är inte mat!
Mitt svar: Okej, alla djur som är uppfödda i fångenskap kan man tänka sig för. Det är gott och kött är ett bra födoämne.
Min lösning: Ät kött från närområdet. Var noga med vad du väljer, både hur djuren levat och klimatpåverkan. Ät mindre kött.

Deras idé: Stoppa jakten!
Mitt svar: Okej, vi prövar väl då. Vad händer med älgarna, jo älgstammen kommer öka riktigt mycket, det kommer bli ont om mat på vintern och vi kommer uppleva liknande lämmelår. Svältande, undernärda älgar... Dessutom kommer viltolyckorna bli många, många flera, och hur lyckligt är det djuret som blivit påkört och få gå med en krossad kropp tills den svälter ihjäl? Jag skulle föredra en välriktad kula, som man knappt märker.
Min lösning: Fortsatt reglerad jakt. Årligt krav på övningsskytte med visst ressultat som visar på skjutduglighet (minskad risk för skadeskjutning).
Dessutom lägger dom fram extrema, helsjuka exempel på hur jakt bedrivs. Om en hund som sliter sönder en räv så att den dör av skadorna..stämmer inte med de jaktlag jag varit med i!

Jag kan hålla på hur länge som helst!
Dessutom får jag "tacka" alla dessa aktivister som gör att byns jaktlag inte kan sätta upp varningsskyltar "Jakt bedrivs" under pågående jakt. Då kommer nämligen en busslast med dessa aktivister och beger sig ut i skogen för att tvinga laget att avbryta jakten. Istället får vi jägare ta risken att hundar, barn och bärplockare är ute i skogarna och riskerar att hamna i skottfältet.
Hoppas att aktivisterna är nöjda med sin djur-terror! I många fall djurplågeri i alldra högsta grad!

Vill du kanske bli medlem?", frågade hon från "djurens rätt".
"Nja, jag kan nog inte hålla med er till fullo, jag är jägare...", svarade jag stollt. "Ekologisk, lycklig mat, du vet!"

1 kommentar:

Anonym sa...

haha, jag hade velat se hennes min när du sa att du var jägare!! jag tycker du kommer med kloka argument. en del djurrättsaktivister kanske inte har tänkt igenom vad deras åsikter betyder i praktiken..?