Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


tisdag, juli 28, 2009

Regn, regn och regn. Vattnet har stigit nära en meter på några få dygn. Åter en mäktig vårflod. Fiskespöt får vila.
Att återhämta sig från fjällmarschen gick bra. Stechade och fick tillslut i mig mat. Dagen efter gick jag på en lång promenad i nära två timmar, och fick ut gamla mjölksyrerester ur kroppen. Igår cyklade jag upp till Örnbo. Det är så trevligt och mysigt där. Konstigt att tänka sig att det faktiskt inte var så länge sedan fjällägenheten var bebodd. Primitivt och avlägset.
Svettigt upp, fartfylld och mycket lerig downhill tillbaks ner från fjället. Kläderna fick följa med in i duschen då jag kom hem. En lugn arbetsdag och en (nja, eller...) välförtjänt och efterlängtad öl efteråt.

Mycket roligt händer på wärdshuset under kvällstimmarna. Älskar verkligen arbetsstämningen, då alla för det mesta är glada. Ibland blir dte ju rätt så stressigt, och att då komma in med en beställning specialmat kanske inte gör kockarna allt för glada. Något man kan skratta åt efteråt.

Vi hade en fransman kring de trettio åren som hade vandrat hela kungsledden norrifrån och hit till Ammarnäs, där han tog skydd för regnet under några dagar innan han skulle fortsätta till Hemavan. Snackade bra engelska och såg rätt så trevlig ut. Såklart var jag ju jättenyfiken på hans resa och vi snackade en hel del, under flera dagar. Sista dagen föreslår jag att jag kan skriva upp notan på rummet. Kanonbra! Säger hejdå och önskar honom lycka till på sin vandring. Ännu en trevlig människa som passerar. Senare kommer jag på att jag ju inte vet vilket rum han bor i. Lite svårt att skriva upp notan då. Precis innan vi ska stänga ser jag honom, och springer ikapp. "Hej, jo, du förresten, vilket rum bor du i", frågar jag.
Han ler och svarar lite undrande. "Ja, blåhaken, varför undrar du det?"
Oj, det skedde nog ett litet missförstånd inser jag, och svarar snabbt att jag ju behövde veta det för att skriva upp notan, inget annat. Vi fick oss ett gott skratt. Han stannade för övrigt och tog en dricka. Ja, alltså i restarurangen...

När jag frågade ett tevligt par igår i vilket rum dom bodde i (för notan...), kunde jag inte hålla mig för skratt då de svarade "blåhaken".

Inga kommentarer: