Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


tisdag, juli 14, 2009

Wärdshuset i Ammarnäs

Sådär, nu har jag åter lämnat kustlandet. Ibland är det som om jag inte kan sitta still där hemma.
Nu har jag inte så oväntat hamnat uppe i Ammarnäs, där jag fått jobb som servitris på Wärdshuset. Serverar massor med otrlogt god mat, som de skickliga och trevliga kockarna i köket lagar. Så går man runt och ser till att alla har det trevligt, snackar lite, kollar läget, sköter baren. Imellanåt så diskar jag, en hel del blir det kan jag lova! De andra som jobbar här är jättetrevliga och tiden bara flyger iväg. Efter ett år på plantskola så trodde jag inte att fem timmar kunde försvinna utan att man hunnit tänka på vad en klocka är för något. Otrligt fenomen!
I jobbet ingår också mat under den tiden jag jobbar, i mitt fall reser från lunchen. Inte helt fel! Då kan man vara uppe på fjället hela dagen, springa lite i slalombacken eller flugfiska, komma hem och duscha och klä sig snyggt och fixa håret och sedan sätta sig på cykeln och bromsa gärnet i backen ner till Wärdshuset. Komma dit, se vad som finns att äta. Sedan duka och så kommer gästerna.
Jadu, sämre kan man ha det. Största problemet just nu är att jag inte vågar öppna mailet med mitt antagningsbesked för universitetet. Jag vill vara kvar i Ammarnäs så länge det går, men samtidigt blir jag ju deppig om jag är så "kass" att jag inte kommer in. Bättre att komma in och tacka nej i sådanna fall.
jaja, får sova dåligt inatt för att inse att jag måste ner och kolla mailen innan jag drar ut på nya äventyr imorgon. Hmm...flugfiske i näsbergstjärn, vindelån, tjulån eller rent av en cykeltur på björkfjället. Tja, får sova på den saken med!

1 kommentar:

Colakillen sa...

Tjenare!

Googlade lite på Ammarnäs och kom in på din sida…
Var där förra veckan och flugfiskade i bl.a. Södra delen av Tärnasjön, Tjulån och Näsbergstjärn.
Jag kan verkligen rekommendera Ammarnäs. Fin natur, fina vatten och trevligt folk. Man får verkligen en helhetsupplevelse.
Sedan att komma och äta på Wärdshuset var perfekt. God mat och väldigt trevlig personal. Du berättade att du fått din första harr på egenbunden fluga nyligen. Prova att binda en myggimitation för fisket i Näsbergstjärn, var på det jag fick två fina rödingar på 45 och 47 cm innan det började blåsa, sedan var det kört…

Lycka till med flugfisket, löpningen uppför/nerför slalombacken och allt annat!

”Två tjeckiska öl och en cola”
– Den ansvarsfulla Colakillen :)

P.S. Väldigt fina bilder!