Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, september 19, 2011

En praktikvecka som renskötare


 Ja, skogsvetare är jag ju på väg att bli. Men jag är ju även faschinerad av vår andra fina näring i de norrländska skogslandskapet, nämligen rennäingen. En jägmästare som inte vet hur rennäing fungerar kändes inte som just min framtid. Därför är det ju perfekt att jag har lite kontakter från samebyarna i västerbotten. Mangan (skogsansvarig i Rans sameby) tog sig tiden och orken att ha med mig en av de mest intesiva veckorna på året, då älgjakten dragit igång och sarvslakten är i full gång.Ja, och vilken vecka! Jag har verkligen fått följa med på alla dess olika äventyr och fått se massor. Jag fick vara med och driva ner renhjorden från fjället. Detta skedde med helikopter, fyrhjuling och motorcyklar (crossmodell). Tänk dig flera tusen renar som rör sig över fället! Det är en mäktig upplevelse. Jag har fått vara med på sarvslakt i Rans, Umbyns och Granbyns hägn och fått se hur det går till. Jag har varit över till Norge och njutit av fjällen där. Jag har fått se 6 kilosrödingar (!!!) live. Jag har varit och jagat älg. Jag har styckat renar och älg. Jag har fått vara med runtom och höra allt kringsnack, för att vara renskötare är ett heltidsyrke och inte ett 7-4 jobb. Jag har kollat på sjöjd och hantverk. Jag har ätit jättegott renkött (gravat, torkat, souvas..) Jag har tränat mig hantera tömmen (lassot). Jag har njutit av joik.... Ja, oj vilken vecka! Förutom at det har varit en riktigt trevlig vecka, så jag jag ju lärt mig massor. Dels om rennäring, om de olika samebyarna i västerbotten, pratat med norska samer, om jakt och styckning...ja allt möjligt!
Och så har jag fotat, massor... på grund av lite tentaplugg nu så kommer jag dock inte hinna gå igenom dom på ett par daga, utan kastar upp två snabba på bloggen så får du vänta på resten.

I slutändan är jag bara ännu mer fascinerad av rennäringen. Vilken fantastisk och underbar näring, även om det är kämpigt och hårt. Och nu vill jag bara passa på att påpeka och krossa ryktet; renskötare får inte bidrag för rensköttseln (så ge katten att säga att de bara är jobbiga bidragstagare!).


Tack Mangan och alla andra för en jättefin vecka!



1 kommentar:

ELSA sa...

SÅ vackra bilder! Hjälper dig med bloggen någon dag så inte bilderna går ut över gargetarna (: