Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


torsdag, september 29, 2011

Nicklas o Mangan har ju haft tre tamrenar hemma hos mamma i Ytterboda nu i veckan, för att på onsdag, torsdag och fredagen stå på Gammlia och ha utbildningsdagar för skola och pensionärer.
Fick höra en lite jag vet inte, sorgligt rolig historia av Mangan:

Mangan frågar en grupp sjätteklassare (dvs ca 12 åringar):
-Vad är det första man ska göra om man råkar köra på en ren med bilen?
En kille är snabb på att svara:
-Man ska skynda sig att skära bort öronen och kasta bort dom!


Jag har inget emot att folk har en åsikt och en uppfattning om saker och ting, vad det än gäller. Hur övertygad jag än är om en fråga, så ser jag gärna att någon tycker helt emot mig. Genom konkret resonemang kan vi båda lära av varandra, för ingenting är perfekt. Är man emot rennäring så får man väll gärna vara det. Jag skulle bara vilja önska att man ser till att grunda sina åsikter på väl, källgranskad kunskap, istället för vinklade fördommar som man präglats med sedan barnsben. För den som inte är insatt i ämnet själv, som diskussionen handlar om, har ingenting att ge mig!

Jag är en person i samhället, som vilken annan som helst, med hus på landet och ständig trafikant på västerbottens vägar. Jag ser en framtid innom ett lönsamt skogsbruk, som min personliga ekonomi en dag kommer bygga på. Hur i hela friden kan jag fortfarande tycka väl om rennäringen?! Hur i hela friden kan jag se en lönsam framtid för skogsbruket, i samarbete med rennäringen?! Hur i hela friden kan jag tycka att Norrbotniabanans dragning ska läggas i ett så bra område för rennäringen som möjligt, fastän det kanske kostar lite mer för oss skattebetalare?
Ja, och vad grundar jag dessa åsikter på?
Jasg tycker ärligt talat att det är jättesynd att många inom skogsnäringen har så förutfattade meningar och kunskap bygd på fördommar. Här ska vi vara otoligt källkitiska i vad vi än gör för arbete, förutom då det gäller rennäing. Då kan vi skriva källan som "fördommar" och glatt gå vidare. För är det något vi värderar som otroligt korrekt och trovärdig infomation, så är det fördommar. Fördommar bygger ju enbart på något som vi är så otroligt övertygade om att vi stänger öronen för allt annat. Skrämmande och otroligt maktfullt.

Inga kommentarer: