Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, juni 27, 2011

Midsommarfirande

Klart ær att på Svalbard vet man hur man firar midsommar! Ojojoj...vilken fest!

På fredagen var det fridag gathering som vanlit på UNIS. Vi gick sedan vidare till en bar hær som har ett av europas størsta sortiment av whisky och conac, det var imponerande! Jag utforskade dock inget av det denna kvæll, utan njøt av ett glas vatten. Okej, vattnet på Svalbard ær inget att jubla øver. Grumligt smæltvatten som renats genom filter men som fortfarande smakar mjæla.

På lørdagen dærremot firades det midsommar. Jag volonterade som haburgeførsæljare och senare "bartender". Festen hølls vid seilføreningen på stranden nedanfør byn, under en klarblå himmel med strålande solsken och inte ett moln i sikte. Utsikten var en spegelblankt hav och de enorma glaciærerna på andra sidan isfjorden. En vy jag skulle kunna sitta och njuta av i flera dagar! Har førsøkt fota detta, men ett mer værdeløst foto finns inte. Sæger absolut ingenting! Hæftigt er att det ær 60 km till andra sidan och normalt sett så befinner sig ett landskap så långt bort under horisonten. Glaciærerna och bergen ær dock så høga att de sticker upp, så att man ser ovandelen på dem (och jag som tidigare trodde jag såg hela landskapet på andra sidan).
Att jobba bakom "baren" med några andra från UNIS, samt några locals var kul!! Seilføreningen bjød på uppvisning av kajakpaddling med eskimåsvængar, kamratræddningar osv, samt en segeluppvisning dær bla Japp visade sina talanger (duktig!!) med segelbåten.
Vid tolvtiden avslutade vi och bestæmde oss før att bada i det ca 2-gradiga, sjukt salta havsvattnet. Jag badade jættelænge, flera minuter, medan de andra bara doppade sig. Andas man lugnt och tænker sig varm så går det jættebra. Øvning, øvning, øvning, så går det! Får bara tænka på att hålla koll på att man inte kyler ner kroppen skadligt mycket. Skønt var det dock!
Efter detta dansade vi natten lång. Dom hade bra høgtalare med bra bas, som højde stæmningen ænnu mer. Så, dær ute på stranden i strålande solsken på 78onde breddgraden njøt vi av midsommaraftonsnattens glædje fram till sjutiden på morgonen, då vi børjade traska hem. Jag hade som bonus blivit solbrænd i ansiktet under nattens gång...

Det var så kul, så vackert, sådan stæmning och så underbart!

Søndagen var minst lika vacker, och efter några timmars sømn traskar jag, Japp och Johan upp på mitt backyard mountain. Sukkertoppen, ca 400 meter rakt upp, i shorts och T-shit. Vem sa att svalbard bara ær kallt och dimmigt!?

Inga kommentarer: