Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


torsdag, juni 02, 2011

På onsdagen stod Södra för föreläsning, underhåll och mat under dagen. Hmm..spännade att se var detta företag har att bjuda på. Förväntningarna var ju höga.
På morgonen ligger vi i gräset utanför ett underbart gulligt säteri på gränsen till det småländska höglandet och fick först en presentation av södra av distrikschefen, en otroligt trevlig och peppande kvinna. Markägaren var med, en busig medelålders karl med humorn på topp. Vi bjuds på kaffe och en festlig räkmacka med supergott bröd som riktigt himlade i munnen. Mitt då vi ligger i gräset och smaskar och njuter av solskenet kommer herr säteriägare, iklädd kvinnokläder och med motorsågen i handen. Han drar igång med världens roligaste sketch och vi ligger och vrider oss i världens skratt och kramp i magen. Det var sjukt roligt!
Något av den medhavda lunchen var man ju inte så sugen på, då räkmackan lagt sig gott tillrätta i magen sedan fikat. Vidare och kollar på en gallringsskördare med flerträdsaggregat, och jaaa. Inte för att jag är maskinfantast, men det är grymmt med skogsmaskiner och jag smälter lite, lite för dom...

Så blir vi inbjudna till Södras huvudkontor i Växsjö, där vi får gymma. Jag har ju inte gymmat sedan mars, och kan såhär dagen efter känner jag mig som en nittioårig, steloppererad tanta. Efter en tippspromenad, lite öl och kort föredrag så blir vi bjudna på middag och mingel med ett gäng södraanställda. Jag måste verkligen säga att företaget gjorde ett mycket gott intryck! Nu ligger det ju förvisso på tok för nära självaste ekvatorn, så någon anställning för min del kommer det inte bli.

I entrén till Södras pampiga kontorsbyggnad hittade vi även största älghornet som blivit fällt i Sverige. Det var stort!

Sverigeresan är ju jättekul, men nu börjar Svalbard närma sig så pass att jag mest längtar dit och räknar ner tiden i Sveas tropikskogar. Kollade vädret i Longyearbyen idag. Det är någon minusgrad och snöar mest hela veckan. :D

Inga kommentarer: