Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


torsdag, juni 23, 2011

Var till motsvarande systembolaget igår och inførskaffade lite alkoholhaltiga drycker. Sprithandeln på Svalbard ær lite speciell. Hær er det som jag nog næmt tidigare skattefritt. Det vill sæga spriten också. Det resulterar i otroligt låga priser. En 6pack med Newcastle kostar 19 nok. En 2 liters låda med gott, røtt vin ca 120 kr, en 500 ml whisky av medelkvalite 120 nok...
Men før att nu førhindra att uttråkade gruvarbetare eller andra bybor som drabbas av vintertristess i mørkret inte ska gå och bli totalt alkoholiserade, har man inført en kvot på vad man får handla. Tex. max 24 øl/månad, viss mængd brennevin och viss mængd starkvin. Dock finns ingen græns på hur mycket svagvin man får handla (dvs vanligt vin).

Hur ska jag utnyttja detta, gick jag och funderade på då jag njøt av prislapparnas vackra syn. Ska jag
1. Passa på att dricka jættemycket då det ær så billigt.
2. Strunta i att det ær billigt och fortsætta precis som førut eller
3. Passa på att køpa riktigt goda whisky, fint vin och annat som en student verkligen inte har råd med i sverige.
Jag tror jag gør någon blandning av alternativ 2 och 3. Hær ska njutas av goda smaker! Så mitt månadskort stæmplades och jag gick nøjd ut ur affæren utan att ha betalat någon næmnværd summa. Hær ska det gottas och njutas och smakløkarna ska få krulla sig av lycka!

Annat kul på Svalbard. Av en gammal tradition sedan gruvarbetarnas storhetstid på Svalbard så tog man alltid av sig skorna då man kom innanfør dørren. Svarta fotavtryck i husen var inte populæra. Denna tradition sitter fortfarande i, så vart man æn kommer så tar man av sig skorna vid dørren. Æven på universitetet. Jag gilllar!

Diskuterade Svalbard med en av de svenska tjejerna som kom hit i Januari, en helmørk månad. Tydligt ær att i princip alla som jag møtt på Svalbard gillar vintersæssongen mest och de flesta verkar inte lida allt før mycket av det stændiga mørkret. Jag kom ju8 hit och fick se de vackra fjællen redan vid ankomsten. Men kom man hit då stændigt mørker tæcker byn, så vet man ju inte heller allt det vackra som omger den. "Men nær solen æntligen børjade titta fram och lysa upp bergen, mer och mer før var dag, ja, då var det som stipptease!"

Viste du førresten att en isbjørn kan klara sig upp till 8 månader utan mat. Læste detta i "Jenter på tværs, på ski øver Svalbard."

Inga kommentarer: