Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


tisdag, maj 31, 2011

Gör det med en blondin i skogen...

Så länge som jag har undrat, och äntligen känner jag mig massvis klokare då jag fått svar på min fråga...
-Har skogsmaskiner en innerslang på sina hjul?
Anledningen till denna fråga är inte massvis med nörderi, utan att jag helt enkelt badat med innerslangen till bildäck då jag var liten och såg möjligheten med de enorma skotardäcken..
Svaret på min fråga är ja, det har dom. Däcken på en skördare är dock inte fyllda med luft, utan med vatten och massor med salt för att få en hög densitet och därmed ge skördaren en hög tyngdpunkt nära marken, som kan hålla maskinen på rätt köl då ett stort, fallande träd med massvis med kraft egentligen hade kunnat välta maskinen.

Och "gör det med en blondin i skogen" är Rottnes slogan för deras skogsmaskiner med just namnet "blondin". Blondin hör att göra med att dess konkurentmaskin uppfanns av en herr Brun. Hans första maskin döptes till Brun ett, brunett... maskinen med det andra märket fick således bli en trevlig blondin.

Inga kommentarer: