Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


söndag, maj 22, 2011

Simrishamn

Ja, man kan ju inte vara ner till Skåne utan att svänga in på Backgatan. Ikväll var jag ner till fina Simrishamn och hälsade på Torgny (min farbror) och Anita. Hemma var också kusin Malin.
Det bjöds på god trerätters middag med sparris, torkad skinka (typ parma/serano), rökt lax och färskpären, färska jordgubbar med glass samt kaffe. Mums! Sommriga, skånska delikatesser. En trevlig sommarkväll ute på den fina, gröna baksidan. Senare fick vi skåda ett fint åskväder med blixtar och dunder och regn som stod som spön i backen.
Första gången jag träffade denna del av släkten sedan kusin Saras fina bröllop i Glimmingehus. Tiden springer iväg och Sara och Paul har fått en liten Ebba (efter min gammelfarmor Ebba Rosencrantz). Otroligt söt!
Första kusinbrölloppet i Wennströmsklanen hölls för två år sedan, i Rosenkrantzarnas ära i just Glimmingehus. Ska fördjupa mig lite i släktforskningen och berätta någon gång om denna del av min historia. Att jag är släkt med ägarna till pampiga Rosenholm viste du inte va (ok, iof numer ganska långt tillbaks)?! Och att det var mina släktingar som var den sista ägaren till Glimmingehus. Det är inte för intet som min far heter Ulfstand, samma som grundaren till denna medeltidsborg.
Spännande med släktforskning!

Inga kommentarer: