Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


onsdag, maj 04, 2011

Halland

Så vackert detta land är!
Efter valborg bilade vi ner till Göteborg, där vi bjöds på middag hemma hos Fridas storasyster. Självaste kocken till hotell och restaurang Avalon lagade maten. Kan ju bara gissa om det var gott för våra hungriga magar, mums! :D

Vi bor nu på en stor camping utanför Eldsberga strax söder om Halmstad, bara några hundra meter från havet. På dagarna är vi främst i Tönnersjöhedens försöksområde och kollar på underbara bokskogar och tall- och granskogar av olika sorter. Vackert som bara den! Igår var vi till StoraEnsos pappersmassabruk, Hylte bruk. Bruket drar 1 % av Sveriges energiförbrukning och förbrukar lika mycket vatten som hela Göteborgs stad. Nu räknas det dock som ett av världens största pappersmassabruk. Luktade obbola, kan jag meddela!

På kvällarna brukar jag fara ut till sandstranden som sträcker sig kilometer efter kilometer och springa. Igår kollade vi på solnedgången och stornjöt av ett stilla hav och en röd himmel. Riktigt pirrar i själen så underbart det är!
Äppelträden blommar för fullt och nu i dagarna håller häggen på att slå ut och det luktar alldeles ljuvligt!

Jag påminns än en gång om hur otroligt vackert och trevligt Sverige är.

Som om inte livet känns helt fantastiskt som det är just nu... Igår fick jag veta att jag har fått ett resestipendium av SLU som ska hjälpa mig att finansiera min Svalbardvistelse. Känns otroligt skönt och jag kan slappna av lite mer. Kanske har jag råd att till och med äta både frukost, lunch och middag då jag är där!

Ha det bra och se till att njuta av Sveriges fantastiska natur!

Inga kommentarer: