Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


söndag, maj 29, 2011

Har börjat rulla norrut och anlänt till Småland

"Var är du nu?" är frågan jag får på telefon... Vi lämnade Degerberga och Skåne i mitten på förra veckan och rullade norrut mot fina Småland. Konstigt att säga att man åker norrut då man far till det småländska hedarna...

I vilket fall så bor vi, 54 pers i en herrgård i Asa, strax norrom Lammhult. Herrgården är vacker och omgiven av häst- och fårhagar. Framför finns en fin, stor sjö. Där finns det en vedeldad bastu och en badvänlig strand.

På torsdagen besökte vi Store Mosse, en stor myr i södra sverige helt enkelt. jag kunde inte riktigt förstå varför alla var så till sig över detta. En myr och dessutom utan hjortron... En stor saknad till älskade norrland väcktes dock. Södra Sverige är så grymmt vackert, men jag älskar mitt underbara Norrland och jag saknar Ammarnäs massor redan.

I helgen åkte vi i billaget + Johan till Jönköping och besökte Gustav i klassen, samt gick på SkogsElmia. På söndagen for vi till Gränna och kollade på polkagrisbakning samt lunchade i Braehus. Efter en kort liten springtur i Asa laddar jag nu för en ny vecka. Pirr i magen och längtan mot Svalbard börjar komma...fjäll, fjäll, fjäll. :)


In the djungle, the mighty djungle. En av de sista dagarna i Skåne








Store Mosse. En stor myr...



Framme i mysiga Asa. Fiskar, chillar, bastar och badar.








Fiske i Asa


På fredagskvällen besökte vi Gustav hemma på hans jättefina gård mitt i det småländska höglandet. Grillfest ute i logen med flera från klassen och stämning på topp!














Bonnatwist, bonnatwist..här dansar bönderna bonnatwist..



Senare på kvällen på logen... stripptease på höloftet






På lördagen besökte vi SkogsElmia, vilket både var kul och lärorikt. Fick tillfälle att ställa massor av frågor som man gått och funderat på.


Lite äldre skogsbruksmetoder fanns också på SkogsElmia



Polkagrisar i Gränna

Inga kommentarer: