Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


tisdag, april 08, 2008

På lördagskvällen, då jag var helt slut och stel i kroppen efter högskoleprovet, gick jag och pappa ut till en myr några kilometer från byn för att kollla på de anländande tranorna och svanarna. Det är helt underbart att på kvällen stå och beundra dessa stora fåglar. Jag passade på att skaffa mig en ny ringsignal till mobilen, en skrikande trana..
Ca 200 meter från vägen hittade vi ett rovdjurskranie, och konstaterade att det var aldeles för stort för att vara en räv. På måndagsmorgonen tog jag med kraniet till länstyrelsen, för att för skojs skull få en kommentar på vad det kunde vara. Dom blev mycket intresserade och sade att det var ca 1-2 år gammalt och antingen varg (och i så fall tjuvjakt..) eller en större hund. Kraniet skickades till veterinärmedicinska i Uppsala för nogrannare undersökning, och kommer tydligen kanske hamna på naturhistoriska riksmuseet. Som en exra krydda till hisorien kom jag på att det för 1-2 år sedan satt lappar i grannbyarna angående att en av jakthundarna i grannjaktlaget hade försvunnit under jakten. Huruvida denna hund blev återfunnen eller ej vet jag inte. Länstyrelsen meddelade att de ska kontakta polisen för att få svar på den frågan, eftersom hundens försvinnande förmodligen blev polisanmält.
..och jag som bara var lite nyfiken på vad det var för skalle jag hittat ute i skogen...

1 kommentar:

Anonym sa...

hej, var har du fått tag på den ringsignalen?