Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


tisdag, januari 06, 2009

Cadbury Marathon och Hobart weekend

Jaha, ytterligare en vecka har passerat..Denna tillbringades i Hobart, huvusdstaden av Tasmanien.

Jag åkte ner med Tonys föräldrar, Glennis och Jack. Sov första natten hemma hos Tonys bror och firade en liten extra nyårsafton.

På fredagen åker jag vidare till Hobart och chekar in på vandrarhemmet som jag bodde bå. Det var fräsht och trevligt och låg nära centrum, busshållsplattsen och bion. Jag bodde i ett 10-personersrum och det var trevligt att träffa massor av resande ungdomar från hela världen. Jag gick ner till hamnen och kollade på alla de stora segelsbåtarna som tävlar i racet Sidney to Hobart, och så besöker jag festivalen ”taste of Tasmania”. Massor av mat, viner och alla möjliga delikatesser från Tasmanien. Jag sattsade på att smaka wallaby-souvas. Så gott!

Mätt och belåten besöker jag Tasmania museum and art gallery. Litegrann som Gammlia hemma, men här med aborginer, djur och växter, mineraler, antarktis, historia och modern konst. Ganska kul faktiskt. Roligt också att då man snackar om riktigt länge sedan och gammla föremål så rör det sig om 1800-talsminnen. Lite annat än i Europa. Under dagen beöker jag lite andra gallerier och mindre musseum som en kulturellt intresserad person bör ha besökt i Hobart. På kvällen ser jag filmen ”Australia” på bio. Den var verkligen hur bra som helst. Se den!

På lördagen besöker jag Salamanca market och köper lite frukt och grönsaker. Så passar jag på att smaka viner, underbara ostar, honung, choklad, hallon och allt möjligt underbart. Favoriten för dagen var dock helt klart getosten som var lagrad i pinot noir-blad. Resten av dagen tog jag det lugnt, strosade runt lite på stan och njöt av solen. På kvällen kolhydratladdade jag med en stor portion pasta.

Så väcker mobilen mig klockan 4:30 på söndagsmorgonen. Jag kokar havregrynsgröt som jag lyxar till med en regäl klick honung som jag köpte på Salamanca. Några stackre sitter fortfarande kvar i tv-soffan sedan lördagskvällen.

Jag får så njuta av soluppgången från Cadbury choklate factory. Då starten till helmaran gick, klockan 6, var det endast sju grader och stackarna frös! Lite varmare var det då jag strartade min halvmara en timme senare. Under tiden jag var ute och sprang hann det dock bli regält varmt och svetten forsade. Lite mer kuperat än Melbourne marathon gjorde att man då och då fick varirea muskler och pulsen, vilket var skönt. Det hela gick fort och smidigt och jag var inte allt för slut då jag gick i mål (tyvär...). Tiden ca 1:57:30 (vinnande man 1:10:59 och kvinna 1:23:11). Jag kom in som nr. 204. Jag knappade in på en stor klunga med löpare, men orkade inte springa om dom i den branta och långa uppförsbacken som ledde till mål.
Sedan földe BBQ ute på gräsmattan utanför chokladfabriken i strålande, supervarm sommarsol. Jag fick sjutts tillbaks till Hobart med två trevliga damer som hade sprungit helmaran. Vi plockade upp en 31-årig kille som precis hade sprungit sitt 31:a marathon. Wow! Hans favorit var kinesiska muren, men Mexio hade också varit trevligt...berest man!

På eftermiddagen shoppar jag. Jag letade rätt på en australien-tröja åt mamma inne i Billabongbutiken, som var en stor affär. Smiter in i ett upplåst provrum och ser till att storleken stämmer. När jag ska gå ut igen inser jag att någon av de två expiditerna har låst dörren, för dom måste ha trott att provrummet var tomt (i vanliga fall ber man dom låsa upp åt en då man vill prova). Dörren har sådanna mått att jag varken kunde krypa under eller klättra över. Jag ropar lite försiktigt, men får inget svar. Efter ett antal minutrar inser jag att jag måste komma på en ny lösning. Multiverktyget jag fått av pappa låg i handväskan. Det hela slutar med att jag skruvar loss själva låset från dörren, betalar och skyndar mig ut ur affären innan jag börjar skratta.

Måndagen tog jag det lugnt, strosade runt på stan lite, men det var för varmt för att jag skulle orka anstränga mig. En härlig vilodag.
Tisagen blev en bussdag hem, med underbar utsikt över ett fantastiskt, guldfärgat landskap.

Hemma hos Tonys bror. Underbar utsikt!
Wallaby
Taste of Tasmania
Hamnen
Kallt, men vacker soluppgang. Startarna till helmaran forbereder sig.
Tjoho. Jag och Caramello Koala och Freddo, som delade ut sin egen choklad.
Inne i Hobart centrum. Hus och sten, men sa da glasdorrarna till forest centum oppnade sig mottes man av regnskogen. Haftigt!

Vacker bussresa!

3 kommentarer:

Linn sa...

En bra kvinna reder sig själv! Jag måste säga att du skötte provrumsincidenten bra. Jag har också sett filmen Australia, den var verkligen sevärd!

Anonym sa...

du är underbar ragna!

Anonym sa...

grattis till ännu en avklarad halvmara!! håller med linn, smart sätt att klara sig ur provrumsincidenten ;) ha det bra!