Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


onsdag, mars 18, 2009

1809 i kärlek och krig

Idag har jag förenat kunskap med nöje, samtidigt som jag intagit kultur på ett trivsamt sätt. Efter jobbet for jag och Elsa in på stan, där vi mötte mamma. Elsa hämtade ut sina nya glasögon, som hon ska börja ha då hon läser. Faktiskt så såg hon riktigt bra ut i dom!

Sedan åker vi till Gammlia där vi ser enmansföreställningen 1809 i kärlek ochg krig, som framfördes av Greger Ottosson. En berättare med otroligt mycket inlevelse. Han stod där ensam på scenen, ja med undantag för "plugghästen", en sittbänk som han ibland använde då han lät benen vila. Föreställningen blandades med historia, berättad på så sätt att inte en enda i salen ville missa ett enda ord. Då och då, på mycket väl valda tidpunkter, trallade han lite, spelade munspel eller sjöng.
Nu vill jag påstå att jag vet betydligt mer om kriget som utspelade sig för 200 år sedan, och som räknas som det sista i Svensk historia. Förvånandsvärt mycket utspelade sig faktiskt i krokarna kring lilla Ytterboda. Alla tyckte att det var mycket fängslande och intressant, coh jag rekomenderar verkligen att se/lyssna om du någon gång får chansen.

Inga kommentarer: