Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


tisdag, mars 10, 2009

På den lediga dagen ska jag njuta och göra massor av roliga saker, eller?!

Har du tänkt på det där med att vara hemma själv under en dag? Jag brukar hålla mig rätt så upptagen att det inte inträffar allt för ofta. De senaste två dagarna har jag dock haft hela hemmet för mig själv, och vad gör man egentligen? En sak är ju säkert, då man är galet upptagen med läxor eller jobb så finns det ju hundra saker som man verkligen längtar efter att göra. Gå långa promenader, måla, slöjda, läsa, träna, eller på annat sätt finna nöje. Men är det inte lite så, att då denna tid äntligen dyker upp är man helt sysslolös. Jag tänker alltid oj, vad mycket jag ska hinna med imorgon på min lediga dag. Jag vaknar och stiger upp strax före åtta, för att hinna allt vad jag ville göra. I pyjamas äter jag frukost. Detta tar tid. Gröt och sedan en kopp kaffe framför tidningen. I pyjamas fortsätter jag sedan till datorn. För bekväm för att göra annat. Där sitter jag sedan bra många timmar, samtidigt som jag smågör andra saker. Tex. städa. Skillnaden är ju att det kan ta en timma att lägga in kläderna i garderoben, eftersom jag inte gör det så effektivt. Jag tänker att jag ska kolla upp något viktigt på Internet, ex. hur jag får tillbaks pensionen från Australien, men det visar sig att man måste använda hjärnan och jag lägger ner det hela. Tillslut inträffar det som sker om man har en hund. Den behöver gå på promenad. Tur det. Första gången hänger jag ut honom på andra sidan dörren, fortfarande i pyjamas Snart inser jag att jag måste anstränga mig. Suck. Kläderna åker på och jag inser att rummer ser ut som ett bombnedslag. När jag väl är ute njuter jag. Brukar ta några timmar innan jag åter kommer in. Då är det dags för lunch. Sedan försvinner tiden och plötsligt kommer Elsa hem. Någon gång under eftermiddagen lyckas jag städa rummet. Efter middagen far jag ut och tränar. Så vad har jag hunnit med under denna lediga dag, då jag skulle stiga upp så tidigt för att hinna med allt? Jo, äta frukost, ta på mig kläder, plocka undan kläder, snygga till rummet, rasta Milou, äta lunch, middag och träna. Det vill säga att jag lyckas göra det jag hinner på några få minutrar mellan jobbet, fast under en hel dag. Nu ska jag anstränga mig för att göra ändring på det. Nu, klockan 10 ska jag börja ta på mig kläderna och gå ut med Milou...

Inga kommentarer: