Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, augusti 18, 2008

Renolyckan, som inte var en ren olycka...

I helgen var jag på jaktdressyrkurs i Tjärnberg, ledd av Matias Vesterlund (hundskolan vision). Detta ver verkligen toppen, precis som förra året. Ett underbart gäng med fina hundar. Tur med vädret hade vi också. Jag fick låna en systemkamera och aggera fotograf, men väntar mycket ivrigt och otåligt på att få se ressultatet av en hel dags mycket intesivt fotograferande. Jag "bloggar" vidare om helgens underbara äventyr då jag har fått dessa.

Nu däremot, måste jag bara skriva om vad som hände på hemvägen.
Jag kör bilen för stunden och vi befinner oss någon mil väster om Arjeplog. Radion är på och det pågår en debatt om fördommar kring invandrare och kriminalitet. Interessant. Vi kör bakom en skåpbil full av bärplockare (troligtvis från Thailand). Bilen rullar på i 7o på 110-vägen och vi kommer ut på en mycket fin och lång raksträcka helt tom på andra bilar. Långt där framme ser vi några renar. Jag sänker farten från mina 110 km/h till att köra på 2-ans växel. Till min och mammas fasa ser vi att bilen framför oss inte har rört varken bromspedalen eller ratten, utan dundrar rakt in i renarna och fortsätter sedan vidare som om inget hänt. Två renar mejas ner till marken, varav den ena hamnar med bakdelen under bilen. Vi ser hur den i panik släpar sig ner från vägen, ner i diket. Vi stannar och ser de lidande, kolsvarta vackra ögonen som kollar rakt på oss och bad om hjälp. Vad skulle vi göra? Vi tog reda på var vi var, så exakt vi kunde, gasade ikapp bärplockarna, som fyllde bilen på ett högst olagligt sätt. Vad är säkerhetsbälte, och vadå bara 8 personer per bil?!? Med deras registreringsnummer ringer vi polisen, som skickar ut den stackars renägaren som får tillbringa kvällen med ett eftersök på en av sina renar, som förmodligen gick en extremt plågsam död till mötes.
Jag börjar fundera på om fördommar om kriminella invandrare kanske är befogad. I vilket fall så fick jag ju inte ett så possitivt intryck av bärplockare från Thailand, som plågar våra underbara renar till döds, sedan smiter dom från viltolyckor och struntar i våra svenska trfiksäkerhetsregler.
Skicka hem dom! Här har dom inte att göra!

Inga kommentarer: