Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


lördag, augusti 23, 2008

Feel-good helg

Nu sitter jag i mitt mysiga rum i Ytterboda och lyssnar på radio direkt från Australien, nu med härlig, lite modernare country. Milou ligger brevid mig och sover. Bortsett från djuren är jag ensam hemma och njuter av lugnet. För första gången på mycket länge gör jag ingenting. Vanligtvis brukar jag somna så fort som går, och innan dess halsa kaffe för att orka vara vaken. Nu njuter jag i vilket fall av lugnet.
Dagen började bra, sovmorgon för första gången på mycket länge. Jag vaknar 8:30 av att Milou och Ronja kommer till mig och vill bli kliade. Mysigt!

Jag älskar verkligen denna lilla by. Igår kom jag hem rätt sent, efter att ha varit på cirkus med familjen. Jag och Milou går ut på en promenad. Han går mycket fint vid min sida, tecken på att dra i kopplet existerar inte längre. Vi får sällskap av Ronja och Tjorven. Vi kommer till fårhagen hundra meter bort från vårat hus. Där vaknar den söta baggen och vill bli kliad (han har lärt sig att jag alltid stannar och kliar honom ett tag). Så där står jag, i den underbara kvällssolen, tillsammans med min hund, mina två katter och ett underbart, supermjukt får.
Stämningen i dessa ögonblick är för mig guld värd.
Då jag fortsätter min promenad springer fåret längs staketet och bräker så sött.
Underbart!

Idag tog jag en springrunda, rätt så lång. Stannar till en snabbis och kliar fåret (såklart!). Njuter av det underbara ljuset då solen sjunker ner närmare horisonten. I skogen lyfter en tjäder. I den branta backen tränar jag intervaller (inspirerad efter att ha läst Sofias blogg). Väl framme vid havet njuter jag av utsikten och havsluften. På vägen hem stannar jag till och mumsar i mig lite blåbär och skogshallon, samtidigt som jag noterar de första röda löven på en asp. Mysiga hösten närmar sig. Underbart!

Det är en riktigt feel-good helg.

Inga kommentarer: