Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


onsdag, maj 05, 2010

Hundgård

Ännu en tenta färdigskriven. Puh, alltid skönt att bli av med den. Förhoppningsvis..

Funderar över hundgårdsbestämmelser.
Har du två jämthundar, eller andra hundar i motsvarande storlek (mankhöjd 56-65 cm), så måste hundgården vara 24 kvadrat. Har du en liten chiuaua och en större hund med en mankhöjd på över 65 cm i samma gård, måste hundgården vara 28 kvadrat stor. Hunden ska rastas minst var 6:e timma, på annat område.

Mitt studentrum var 20 kvadrat, och för detta betalar jag ett par tusen i månaden. Inte ens tillräkligt stort för att få ha en hund i. Tänk om studenter fick leva lika lyxigt som hundar!? Eftersom det inte kallas hundgård så fick jag fylla lyan med hundar, mig själv och mina saker. Sagt och gjort. Trångt blev det. Men fullt tillåtet.

Vad ann denna funderation? Jo, på SLU har vi haft ett gäng hundgårdar med platts för ca 40 hundar. Perfekt, eftersom många jägmästarstudenter också har ett jaktintresse och jakthundar. Problemet är att dessa hundgårdar har varit 9 kvadrat stora/små. Jag kan väl inte påstå att de varit överdimensionerade, men tillräkligt stora för att låta hunden stå där inne på sin höjd 8 timmar om dagen, med rastning på lunch. Därutöver kräver ju en jakthund regelbunden daglig motion.

Alltså, inga hundar står nu i hundgårdarna, eftersom de anses vara på tok för små.
40 hundar utan hundgård, var hamnar dessa? Jo, i bagageluckan på bilar och i små lägenheter (dessutom är det ju innomhus). Prima, hoppas jordbruksverket är nöjda!

Vi studerar vad hundarna gör desssa 4+ 4 timmar de tillbringar i hundgården.
Sover. Kissar lite. Sover. Sitter och filosoferar. Sover. Och för detta behövs alltså enormt utrymme.

Vi bygger nu om hundgårdarna till laglig storlek. 14 hundar kommer då rymmas. 26 hundar som får stanna kvar i bakluckan på bilen, eller ensamma hemma i lägenheten.
Vi har bett om att få kontrakt på den lilla skogsdungen mellan bastu och hundgårdar för att få platts med några fler hundar, men akademiska hus vill inte binda upp sig med ett skriftlift kontrakt, och inte ge oss mer yta.

Hade vi istället bygt hundstallar, hade saken varit helt annorlunda. Då behöver hundarna inte röra på sig, tydligen. Två stora hundar kan dela på 7,5 kvadrat. Däremellan regelbunden rastning, precis som alltid. Detta alternativ var dock för dyrt för oss.

Jag undrar hur jordbruksvärket tänker. Jag tycker att om man har en hundgård hemma på gården, där hunden bor dygnet om + rastning är dessa mått rimliga. Men för en hund som bara ska stå några timmar så vet jag inte om det känns helt realistiskt. Snart ska de väll ha stereo i hundkojan, och massagebädd eller något.

Inga kommentarer: