Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, maj 31, 2010

Dagen innan tentan. Den sista tenta på mitt första år som jägmästarstudent. Oj, vad tiden går! En evighet sedan jag började, men också så nyss.
Vi började redan vid 8 i ett grupprum i biblioteket, och diskuterade instuderingsfrågor och gamla tentor. Både trevligt, intressant och givande. Inte minst kul att höra allas olika åsikter och uppfattningar Dessutom orkar man hålla igång längre än om man pluggar helt själv.
Ju mer jag pluggar, destå mer intressant blir ämnet. Och något skönt, jag känner att jag har hamnat så rätt i utbildning!

Klockan 15 kan jag knappt hålla huvudet uppe längre. Energin tvärtog slut. Jag vill ut i solen, och får med mig Elsa till Segasjön. Men vattnet var inte lika varmt som sist vi var där. Nu var det sjukligt iskallt! Mitt på stranden sitter en kvinna med två hundar. Vi pratar lite, och hon var mycket trevlig. Jag och Elsa bestämmer oss så för att bada. Då kommer det fram att hon är journalist för VK, och ska göra en reportageserie som ska handla om "okända" små badställen i Umeåtrakten. Hon undrar således om vi vill vara med på bild, och bli kort intervjuade. Jovisst, säger vi och plumsar i isvattnet.

Bilen rullar mot Ytterboda. På vägen passerar jag en avverkning. Token i skogsmaskinen apterar träden rakt ut mot vägen, i fallande längder hinner jag notera med mitt nörd-sinne. Innom säkert avstånd, men ändå så att man som bilförare hinner notera trädet som flyger ut genom skogen aldeles i vägkanten och bli lite smårädd.
Jag käkar min medhavda matsäck ute under den blommande gammelpilen, vartefter jag hoppar upp på den skuttiga lilla åkgräsklipparen och tar min första åktur över tomten. Fåglarna kvittrar, solen sken och det var rätt så gött trotts att det egentligen är sjukt långtråkigt.

Kliar fortfarande i mina fingrar och jag och Milou åker till Skeppsvik och fiskar lite, men det blir mer plöta spinnare i ån. Men vad gör det?! Yngsta brodern Nygren kom och pratade, med hade han sin snart åragammal pointer. Ååå, vad jag blir sugen på att skaffa en!
Jag ger upp fiskandet, och efter en prommenad vid havskanten i underbaraste försommarväder med dess underbara dofter, ljus och ljud begav vi oss så hem till älskade Ytterboda igen.

Ibland är jag sådär underbart lycklig att det riktigt kittlar i magen. Bara på grund av vackert väder och vacker natur.

Kan man ha en bättre uppladdning inför en tenta?! Tror knappast det!
Nu ska spotify få förgylla min kväll med Dire Straits, Rolling stones och Davendra banhart mfl.

Njut av livet!!

Inga kommentarer: