Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


söndag, maj 30, 2010

Puh...mycket att göra nu!
Solen har värmt kära Ume de senaste veckorna så pass att luften har dallrat. Föreläsningar inomhus, och sedan smiter man ut. Dåligt med plugg gjort med andra ord. Senaste veckan har vi haft heldagsexkursioner utomhus. Såklart så har det varit kallt, mulet och regn vissa dagar. Deppa eller vara glad? Själv tycker jag det har varit rätt så bra, lagom täkta-och gå i skogen-temperatur. Hem och tentaplugga för fullt. Så mycket man orkar. Ingen vila, ingen ro. Hunnit med lite träning, mest för att hålla energin uppe.

En av veckans uppgifter var att ute i skogen plannera en röjning av ett tallbestånd. Frågan var vilken röjningsform vi skulle tillämpa. Min grupp beslutade att gynna fina, välvuxta träd, och se till att vi fick ett relativt jämt förband där kronorna inte konkurrerade med varandra. Asparna sparade vi, för att slippa rotskott som kan vara en knäckesjukshärd vid föryngring. Likaså övrigt löv fick vara kvar i naturvårdshänsyn.
Då vi sedan gick igenom hur vi resonerat med lärare, ändrades hela min värdsbild. De tog två provytor, och i den ena låggallring, dvs alla träd under 12 cm togs bort, oavsett placering. På den andra provytan använde de sig av höggallring. I båda fallen togs samma volym ut ut besåndet, men såklart mycket stor skillnad i antalet stammar. Det höggallrade beståndet såg ju knappt gallrat ut alls, medan i det låggallrade hade hälften av alla stammar plöttsligt försvunnit. En klok kommentar- beståndet är inte så pass tätt att solens strålar ej når kronorna. Dessutom har vi ju inte direkt brist på sol under växtperioden i norrland (ljust dygnet om ju). Vad som är den begränsade faktorn är näringen i marken, och konkurrensen om den styrs ju av den volym som växer på marken, och inte av trädens placering. Därför behöver man inte ta hänsyn till placeringen vid gallringen över huvud taget. Logiskt, men inget jag haft en tanke på innan. Spännande, och intressant tänk!

I fredags hade vi ett mycket trevligt grillparty hemma i lyan. En 8 pers var vi. Kvällen bara försvann. Hur ska man beskriva kvällen.. lugn, men livad, tror jag passar bra.
På lördagen knatade jag ner till Yran och såg Kims lag"the lost vikings" spela. Det var kul, nästan mer skådespel än brännbollsspel.. Senare hann jag plugga lite och ta en springtur på Nydalaspåret, första gången jag var där sedan i vintras. Gamla, härliga minnen. I jobbiga backar drömmer jag mig tillbaks till skidora och tar i lite extra. Men sådär 3-5 varv en vanlig kväll gör jag inte i löpardojorna var och varannan dag. Kvällen avslutades med något så nördigt som eurovision song contest. Många bra bidrag, tycker jag, och Tysklands vinnande bidrag var välförtjänt av segern! Andra favoriter var Rumänien med sitt piano-battle och Belgiens gitarr-ballad. Inte kan man klaga på Frankrikes glada och sommriga aerobics-bidrag heller, fast rent musikaliskt var det väll inte något mästerverk. Och jo, jag saknade svergies Anna, tyckte hon var riktigt bra.
Idag var jag, Greger och Elin på skogis och gick igenom två gamla tentor. I fyra timmar lyckades vi hålla koncentrationen på topp. Och faktiskt, det börjar kännas som om chansen att klara tentan på tisdag har ökat markant. Hoppas, hoppas! Egentligen är det inte så svårt, bara det att vi har så grymmt mycket som vi bör kunna. Men återigen har jag varit för slapp under kursens gång, börjat plugga sista veckan och inser då att det ju faktiskt är intressant, men har ingen tid att fördjupa mig i ämnet. Istället för att plugget blir roligt är det en kamp mot tiden. När, Ragna, ska du ta upp boken några timmar om dagen och få ett jämt, regelbundet plugg där du hinner läsa allt?!

Nu börjar jag få koll på sommarplanneringen också. Blir tre veckors inventering av sticklingsförsök i Sundsvall, sedan en månad på Wärdshuset i värdens bästa by; Ammarnäs! Ser ut att bli ca en dags sommarlov :) bra bra, tycker jag. Med slappa studer har man inte rätt till annat än att jobba häcken av sig ibland!

Inga kommentarer: