Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


lördag, maj 08, 2010

Sagolika, underbara, fantastiska väääder!
Solen skiner så fantastiskt mycket och värmer oss frusna nordbor.
Dagar då det är jobbigt att sitta inne i en lägenhet.
Vad göra?! Okej, balkongen. Nordläge. Jag käkade lunch där ute idag, men snålblåst och skugga satte inte guldkant på upplevelsen.
Kan man (själv) gå ut och lägga sig i gräset mitt inne bland alla husen? Eller cykla ut till Nydalasjön och lägga sig vid strandkanten och läsa aptering och förädling.
Hade man varit flera så hade det kännts helt normalt, men då man bara har lust att en snabbis se solen lite, förutom springturer och prommenader, så kanske man inte orkar ringa runt och höra. Känns så konstigt att sitta där i sin ensamhet, fastän det kan vara jätteskönt att vara själv ibland. Bara göra som hemma i Ytterboda. Gå ut. Punkt.
Konstigt problem att "gå ut" i solen. Och det irriterar mig. Jag hatar det! Är jag hemma i Ytterboda finns inte ens tanken att vara inne mer än toalettbesök och nattetid då solen skiner. Sitta inne framför datorn en dag som denna finns inte ens i tanken.
Jag mår alltså dåligt då solen skiner. Paniken över att vara innestängd i lägenheten. Missa underbart väder.

Fick i vilket fall en dos av solen då jag sprang runt Nydalasjön. Har inte sprungit på en vecka (!!). Pga. knä som gjort ont, mycket uppbokad tid och att jag helt enkelt varit lat. Dock har jag varit ute på långprommenader istället. Lite berodde det på att det gått så tungt att springa, att jag blev sur och sket i det. Idag gick det dock bättre, försökte intala mig själv att jag hade en draghund framför mig med en tolklina. Det gjorde susen, om man verkligen tänker. Man får bättre hållning och det går fortare, samtidigt som man orkar mer. Små saker som gör skillnad...
I vilket fall, isen hade precis gått, lommen sjöng och det var undebart! Så nära stan, och samtidigt så nära till naturen. Nydalahöjd är fantastiskt!
Tänkte -hur kan man vara inne en sån här dag?!
Nu sitter jag inne lägenheten och lägtar ut. Kanske blir det ett varv till runt sjön.

Inga kommentarer: