Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


måndag, mars 21, 2011

Idag har jag fått mina fördommar om sågverk krossade.
Tidigare har jag varit på Sävarsågen. Där är lokalerna gamla (eller åtminstonde så tänkte man inte på vacker och trivsam arbetsmiljö då de byggdes). Det är dammigt, småäckligt och en gubbig stämning. Tänk dig typiska "ungkarlslyan".
Jahapp, det är såhär det är på ett sågverk, tänkte jag.

Idag var vi på studiebesök på Martinssons i Bygdsilium.
Frächa, ljusa, rena lokaler. Trevlig personal, blandat ungt och äldre, men med en glad och positiv attityd. Då man klev in på kontoret kändes det som att kliva in i en hotellreception med fokus på trä. Otroligt trivsamt helt enkelt. Men framförallt så gillade jag stämningen.
Folk var glada! Jag blev glad.

Förutom detta så var studiebesöket lärorikt och intressant. Vi fick se själva sågen, justerverket och limträavdelningen.


Senare på kvällen var jag ute på ett skejtpass på Nydalaspåret. Hur går träningen? Okej, ett pinsamt erkännande; förra veckan åkte jag bara 1,5 mil. Varför? Jag var trött, inte slitet trött i kroppen, utan bara lugn och harmoniskt och inte i psykiskt behov av träning utan av att bara sitta stilla. För en gångs skull så lyssnade jag på min kropp och tog det lugnt.
Det hela resulterade sedan i ett humör under helgen som inte var helt lätt. Jag har rätt så kort tålamod i vanliga fall, men då jag inte tränat på ett tag så finns det inte någon stubin över huvud taget. Jag blir som en igelkott, som mamma brukar säga.
På passet idag var det bra glid, men kroppen vaknar som inte och tänder till som den brukar. I uppförsbacken då jag tänker "jajaja, nu jäklar ska jag ta i" var det mer "okej, pust, nu går det uppför". Tänk dig att försöka träna precis efter att ha fått massage, typ den känslan.

Jag vet inte heller om jag ska klaga, för jag känner mig för en gångs skull avslappnad, harmonisk och bara chill. Rätt så bra då man ska försöka plugga, det börjar finnas något som påminner om koncentration... :)

Inga kommentarer: