Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


fredag, december 25, 2009

Juletid, julefrid



Tjorven har ätit sig mätt och belåten. Nu är det hundarnas tur.





Mamma





Ett år sedan förra julen. En jul som firades i högsommarvärme nere i Tasmanines vackra landskap.
Denna jul firades i ett vackert vinterlandskap tillsammans med mamma. Grötfrukost på morgonen med mamma och Roger. Sedan åkte jag och mamma ut till Skeppsviks herrgård och åt julbord. Så otroligt härligt att åka bort sådär, inget stök eller stress hemma. Speciellt då en bara är två stycken som ska jula.
Fint ute vid havet. Himmelen var röd, havet vitt och herrgården såg bara så mysig ut. Jag och mamma hade jättetrevligt. Jag fortsatte också att upptäcka nya saker på julbordet. Nu satte jag ett kryss för lutfisken. Tja, en geleartad, något smaklös men salt upplevelse. Viltpatén var nog favoriten. Hjortkorven och det rökta renköttet var inte heller fy skam.
Mätta och belåtna börjar vi knata hemåt. En halvmil skogsbilväg. Måste ha sett roligt ut. Två glada kvinnor med handväska, klänning, kappa och klackade skor och en redig pälsmössa. Mitt ute i skogen, några mil från närmsta stad, på självaste julafton. Kanske trodde folk att vi hade blitt osams med kararna och fick gå hem. Kul hade vi då. Man har nog nästan alltid kul med mor.
Hem och öppna paketen. Jag fick bland annat en tjockis-tv och massageIKSU, underbart! Mamma fick en fotokalender av ja. Milou fick ett hudben och Fiona fick ett råben. Såklart var det senaste mest populärt. Milou springer och gömmer sitt ben. Sedan gnager Fiona några minuter på sitt ben, och går och lämnar det till Milou. Han gnager några minuter, och lämnar sedan tillbaks benet. Så håller de på. Fram och tillbaks med benet. Så gulliga, så mysigt. Bästa vänner! Jag äger ut mamma i Yatzy. 314 poäng lyckades jag skrapa ihop. Avslutade med en klockren yatzy i 3:or. Men som en säger "tur i spel, otur i kärlek". Men tja, det är ju alltid kul o vinna ett spel.. :P
Roger kommer och vi slappar lite framför tv:n. Då mamma fortfarande har paltkoman från julbordet, börjar jag om på en till portion tomtegröt. Måste vara skidåkarmagen som vaknade.
Juldagen tillbringades ute i skogen, på en promenad uppå likammen. Lika vackert som vanligt!
Sedan va glöggen var go som allri förr.
Go fortsättning!


Fick äntligen till ett bra foto på min lerfigur, i ljuset från julgranen


Inga kommentarer: