Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


lördag, december 05, 2009

Standard Error, eller helt enkelt SEy=(s/√n)

Matte och åter regntunga skyar över Ume.
Träningsverk och för mycket kaffe.
Lördagskväll med matteboken, går igenom gamla tentor.

Idag var jag uppe tidigt för att plugga. Vaknar, stiger upp och inser att vaderna måste ha minskat med en decimeter. Inte duschade jag så varmt igår att dom krympte i tvätten? Jag stapplar ut med böjda ben i korridoren. Noterar havet av ballonger, ciderflaskor (med till stor del utspillt innehåll), cerpentiner och dylika rester från de 40 (?) personer som var här igår och inte pluggade matte.

Cyklade ner på stan och fikade med mamma och min kära syster. Jag har ett linne på mig och sträcker lite på armarna. Så föll vi in på samtalsämnet "mina biceps". Trevligt, tja. Jag vet inte...

Går in på stadsbiblioteket och letar rätt på lite ljudböcker, som ska få sysselsätta mina öron på springrundor. Stadsbibliotekarien kollar på mig, ler lite och utbrister "men, du har gått och blivit en vuxen tjej du!". Jepp, och det till ära så fick jag ett svart lånekort istället för mitt röda. Man tackar!

Cyklade hem på en av herr Gud nyisad gångbana. Cykeln hade nog vårkänslor av allt regn, för den var helvild och for lite var den ville. Jag lyckades dock hålla mig kvar i sadeln under hela ritten på min springare innan jag ställde in den i stallet på Mariehem.

Nu pluggas det som sagt var matte. Igen.
Skrev ett SMS till min kära far "Pappa, jag tror att jag har hittat en användbar hjärncell! Om jag har lite tur så..." Tjäderspelet går igång. 1 meddelande mottaget. Pappa: "Trodde du ja..."

Vad har jag nu hittat för bra hjärncell? Jo, jag har kommit på en fenomenalt sätt att lösa talen på de gamla tentorna. Minst sagt fiffigt! Man går bakifrån. Börjar i facit och letar reda på svaret. Sedan skriver man ner svaret i anteckningsblocket och sist av allt kollar man upp vad frågan egentligen var (går man sedan tillbaks till facit för att rätta, så är det ju alltid rätt!). Lite roligt, nästan som jeopardy! Åh, värsta lekledaren jag blev på denna festen. Nu ska jag åter ta del av det roliga, med Melissa Horn i högtalarna går jag vidare mot nästa tal, eller nästa svar var det ju. Frågan tar jag senare.

(Observera att det finns en viss ironi i mitt resonemang...)

Inga kommentarer: