Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


tisdag, december 08, 2009

Snö i en stad utan snö

Regn, rusk och fortfarande 90 grader (i hörnet på mitt rum).
En tenta avklarad. En tenta klarad.
En hagelskur. Ett ösregn.
En kaffepaus.
Snö i en stad utan snö.
Ljus i en stad utan sol.

Ett under har inträffat. Mirakel har skett. Jag tror dagens tenta gick bra. Matematisk statistik, och hjärnan var på min sida idag. Små, näst intill obefintliga, elektriska impulser skickades runt mellan hjärncellerna i mitt huvud. Dessa resulterade i fina formler på det vita arket. Likt konst. Matte är ju skönhetens och konstens ämne (enligt en före detta mattelärare). På sätt och vis, ja. På sätt och vis en mur att ta sig över. Men visst, kinesiska muren är ju vacker, så varför inte?!

Då tentan väl var gjord gick jag och Milou på en liten after-tenta-walkabout i regnet. Tjäderkutter. 1 meddelande mottaget:
"Nydala konstsnöspår: 5,0 km skating och klassiskt preparerad. Spåret är ca 1800 m tur och retur."
Plöttsligt upphörde regndropparna att falla från himmelen. Istället sken solen som aldrig förr. Fåglarna började kvittra och snön gnistrade mot solens strålar.

Jag klev i en vattenpöl och skon blev blöt. Jag rätade upp paraplyet och fortsatte gå.
Kanske att det en dag slutar regna, i staden där det alltid regnar.
För det finns snö i en stad utan snö.

Onsdag ledig. Onsdag på Nydala. Även om regnet vräker ner, så kommer solen att skina!

Nu blir det bugg för fulla muggar, och sedan tentafest!

Inga kommentarer: