Sidor

A ship in harbour is safe, but that is not what ships are built for.


torsdag, december 15, 2011

Försäljningen av julgranar rullar på och vi börjar ha fått en del sålt. Hoppas dock på riktig boom bland försäljningssiffrorna till helgen.

Idag hade jag med trangiaköket och satt på en huggkubbe mitt ute på IKEAs parkering här i fjollträsk och stekte farmors goda palt till lunch. Istället för Kungsleden passerandes förbi, gick en led som kallades E18 på kartan aldeles brevid. Den verar vara otroligt populär...

Senare på eftermiddagen var jag och Sara inne på Team Sportia där försäljaren kollade på oss länge innan han vågade fråga varför vi såg ut som vi gjorde, dvs lundhagsbyxor och stövlar mitt i stockholm. Vi förklarade att vi sålde granar på parkeringen och sa sedan "det är inte så ofta ni ser folk klädda såhär va?!" Inte undra på att folk kollar på en som att man vore en alien..

Jag har funderat på varför det i princip alltid är en ensam man som köper gran. Såhär går det ofta till; en man och hans kvinna kommer och kollar på ca 100 granar och vill hela tiden ha olika granar och hittar massor av fel på varandras. De blir osams och less på varandra och går hem. Eftersom en kvinna inte verkar kunna köpa en gran på egen hand, så kommer mannen tillbaks senare utan sin klagandes, besvärandes fru och ska leta reda på en gran själv. Rädd för att bli utskälld då han kommer hem, ägnar han mycket lång tid och stort engagemang för att hitta en helt extremt felfri gran som inte finns i annat än Disneyfilmer. Har han riktigt tur så finner han någon som inte har allt för många fel och beger sig hopfullt hemmåt igen för att sedan höra sin frus klagomål på att granen ser konstig ut. Aaah, vilket samhälle!

Jag har i vilket fall fått koll på motorsågen, så nu kan även jag fixa till stammen på granarna så de passar sådär superperfekt i fötterna.

Det är även kul med folk som har superkoll på trender. De har hört att Kungsgran e det toktrendigaste just nu och kommer in målmedvetet och ska ha just denna kungsgran. Men vad en Kungsgran är, eller vad det är för skillnad från en vanlig Picea abies har de absolut ingen koll på. Bara man kan säga till folket på julafton att man följt trendguiden.

Egentligen tycker jag nog att det är lika kul och intressant att iakta stockholmare, som en stockholmare tycker det är kul/roande/lustigt att iakta den där konstiga norrlänningen som hittat söderut.

Inga kommentarer: